PwC: w 2020 r. rynek rozrywki i mediów w Polsce będzie wart 10,8 mld dol.

W 2020 r. wartość rynku rozrywki i mediów w Polsce wyniesie 10,8 mld dol. - głosi raport firmy doradczej PwC, którego wyniki przedstawiono we wtorek w Warszawie.

Publikacja: 13.09.2016 14:43

PwC: w 2020 r. rynek rozrywki i mediów w Polsce będzie wart 10,8 mld dol.

Foto: 123rf.com

Największy segment tego rynku - z 24,1 proc. udziałem - ma stanowić dostęp do internetu.

Z raportu "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016-2020" wynika m.in. że w najbliższych latach odnotowany ma zostać wzrost w takich segmentach jak telewizja i gry wideo.

"Po raz pierwszy w tym roku wypuszczamy raport dotyczący naszego spojrzenia na perspektywy rozwoju rynku mediów i rozrywki w Polsce. Natomiast ten raport jest suplementem do publikacji, którą PwC wydaje globalnie od kilkunastu lat, czyli raportu patrzącego na ponad 50 rynków globalnych i starającego się stawiać prognozy w ponad 13 segmentach rynku mediów i szeroko pojętej rozrywki. W tym roku postaraliśmy się o kilka zdań komentarza odnośnie także rynku polskiego" - mówił partner w PwC Paweł Wesołowski.

Jak wyjaśnił, eksperci przyjrzeli się przede wszystkim z polskiej perspektywy czterem segmentom - rynkowi reklamy internetowej i telewizyjnej, telewizji i treściom wideo, rynkowi gier i rynkowi prasy w Polsce.

W najbliższych latach - jak głosi raport - w Polsce przewidywany jest szybszy wzrost rynku reklamy telewizyjnej. Średnioroczny wzrost w wysokości 5,5 proc. ma spowodować, że w 2020 r. polski rynek reklamy telewizyjnej będzie miał wartość 1,2 mld dol.

Widocznym w naszym kraju czynnikiem wpływającym na rynek reklamy telewizyjnej miało być - jak wynika z raportu - przejście od telewizji analogowej do cyfrowej telewizji naziemnej, ponieważ spowodowało to możliwość korzystania z dodatkowych płatnych kanałów cyfrowych, co oznacza dotarcie do większej liczby odbiorców dostępnym na multipleksach cyfrowym kanałom tematycznym. W związku z ich rosnącą popularnością, zwiększył się też udział reklam prezentowanych za ich pomocą.

Raport prognozuje, że polski rynek reklamy internetowej zwiększy się do 1,17 mld dolarów w 2020 r. Największy wzrost ma zanotować reklama wideo (średniorocznie o ponad 32 proc.) i reklama mobilna (wzrost o 16 proc. rocznie). Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach mają się zwiększać w tempie zbliżonym do rozwoju całego rynku reklamy internetowej, czyli ok. 11 proc. rocznie do 2020 r.

Globalnie - według przewidywań PwC - w tym roku wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy mają być większe niż rynek reklamy telewizyjnej. W naszym kraju wyrównanie obu segmentów ma nastąpić w 2020 r.

PwC przewiduje też, że w najbliższych latach wydatki na telewizję i materiały wideo do użytku domowego będą w Polsce rosły wolniej niż jest to prognozowane w skali globalnej. W 2020 r. segment ten w Polsce ma być wart 2,2 mld dol.

W powodu z nasycenia rynku i wysoką dostępność cyfrowej telewizji naziemnej prognozowany jest spadek liczby abonentów w tempie średniorocznym 0,15 proc. Ma to być szczególnie widoczne w przypadku analogowej telewizji kablowej i telewizji satelitarnej. Przewidywany jest zaś wzrost popularność telewizji internetowej i cyfrowej telewizji kablowej. W 2020 r. mają one docierać odpowiednio do ponad 0,5 mln i 3,6 mln gospodarstw domowych.

Podczas konferencji zwrócono także uwagę na stale występujący problem nielegalnego pobierania z sieci treści wideo. Z badań PwC z 2013 r. wynikało, ok. 7,5 mln Polaków korzysta z nielegalnych serwisów oferujących takie treści.

Jak wynika z raportu zwiększa się wartość polskiego rynku gier wideo, a w 2020 r. ma ona wynieść 573 mln dol. Nasz rynek okazuje się tu specyficzny, ponieważ w związku z niższymi niż poza Polską cenami, szczególnie popularne są gry na komputery PC. W sumie segment gier na tradycyjne platformy - PC i konsole - wyniósł w ub.r. 68 proc. przychodów z gier i wyniósł 290 mln dol. PwC szacuje, że w 2020 r. wartość ta ma osiągnąć 376 mln dol.

Za ważną część polskiego rynku gier wideo uznano w raporcie także gry mobilne i społecznościowe. Jednak odnotowywany w poprzednich latach wzrost ich udziału w całości rynku do 2020 r. ma zbliżyć się do wartości przeciętnej dla ogółu rynku gier wideo.

Równocześnie - jak zwraca uwagę PwC - w naszym kraju nadal odnotowuje się stosunkowo niskie przychody z gier online i mikro transakcji. W Polsce to wciąż mniej niż jedna trzecia (27,7 proc.) tego segmentu, zaś w przypadku rynków uznawanych za bardziej dojrzałe to 59 proc. Jako przyczyny wskazano mniejszą dostępność łączy szerokopasmowych oraz mniejszą skłonność polskich graczy do ponoszenia dodatkowych kosztów.

Z raportu wynika też, że nasz rynek prasy zawierający wydatki odbiorców i reklamę, nie zmieni się znacząco w najbliższym czasie. Prognozowane jest zmniejszenie przychodów ze sprzedaży o 17 proc. związane przede wszystkim z dalszą migracją czytelników do internetu i większym korzystaniem z urządzeń mobilnych. Przewidywany jest natomiast wzrost z 14 do 21 mln dolarów w 2020 r. w segmencie reklamy prasowej w wydaniach elektronicznych. Zwiększa się także - jak dodają autorzy raportu - liczba użytkowników płatnych serwisów, zwłaszcza czytających dzienniki na urządzeniach mobilnych.

Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO