Ekstraklasa się bogaci

Przychody najlepszych polskich klubów piłkarskich rosną dzięki wyższym wpływom z transmisji i premii za europejskie puchary. Ale przepaść między Legią i resztą stawki jest ogromna.

Aktualizacja: 05.07.2017 06:06 Publikacja: 04.07.2017 20:39

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

Przychody klubów grających w Lotto Ekstraklasie wyniosły w 2016 roku 578,9 mln zł i były o 17,1 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z raportu „Piłkarska liga finansowa", przygotowanego przez firmę Deloitte.

Liderem pozostaje (szósty rok z rzędu) Legia Warszawa, której przychody w 2016 roku sięgnęły 207,4 mln zł, co oznacza, że osiągnęła lepszy wynik niż 11 najmniejszych pod względem przychodów klubów łącznie. – Legia Warszawa dzięki awansowi do Ligi Mistrzów przekroczyła poziom rocznych przychodów wynoszący 200 mln zł z działalności sportowej. Tym samym jest jedynym klubem w historii Ekstraklasy, który przekroczył nie tylko barierę 100, ale i 200 mln zł oraz wyprzedził tak znacznie pozostałych rywali – komentuje Przemysław Zawadzki, ekspert Sports Business Group Poland w Deloitte.

Za Legią uplasował się Lech Poznań z 55,08 mln zł przychodów. – Klub z Poznania z powodu braku awansu do europejskich pucharów zanotował ich spadek przekraczający 20 mln zł. Pościg za Legią Warszawa, do której jeszcze w ubiegłym roku Lecha dzielił nieduży dystans, okazał się niemożliwy z powodu słabych wyników sportowych (nieudany ostatni sezon, który Lech zakończył na siódmym miejscu – sezon 2015/2016 – red.) – podaje Deloitte.

Coraz ważniejsza telewizja

Trzecie miejsce w rankingu Deloitte zajęła Lechia Gdańsk, która odnotowała przychody na poziomie 41,5 mln zł. Kolejne były: Zagłębie Lubin, Cracovia Kraków i Piast Gliwice (patrz: wykres). – Rok 2016 zaowocował znaczącym wzrostem udziałów z tytułu transmisji i premii za europejskie puchary w ogólnej strukturze przychodów klubów Ekstraklasy. Wzrost ten był spektakularny i wyniósł blisko 90 mln zł. Pozostałe kategorie prezentują się na porównywalnym poziomie do roku ubiegłego: zarówno przychody komercyjne, jak i przychody z dnia meczowego, nieco spadły i wynoszą odpowiednio 241 mln i 84 mln zł – podaje Deloitte.

Przychody komercyjne to m.in. pieniądze otrzymywane przez kluby od sponsorów, a wpływy z dnia meczu to głównie opłaty pobierane za bilety na mecze. Wpływy z licencji na nadawanie transmisji stanowiły w 2016 r. 44 proc. wszystkich przychodów klubów Ekstraklasy i stanowiły największe ich źródło. Rok wcześniej było to 33 proc. (wtedy najwyższy udział w łącznych przychodach 16 klubów – aż połowę – stanowiły te komercyjne).

Więcej kibiców na stadionach

W sezonie 2016/2017 wzrosła średnia liczba kibiców, którzy przychodzą na ligowe mecze. Wynosi teraz 9,6 tys., podczas gdy rok wcześniej było to 9,1 tys. – Liderem minionego sezonu ponownie została Legia Warszawa. Klub może się pochwalić obecnością średnio ponad 20,5 tysiąca kibiców na mecz. Na drugim i trzecim miejscu, podobnie jak w roku ubiegłym, uplasowały się Lech Poznań oraz Lechia Gdańsk – podaje Deloitte.

Jak podawał Deloitte wcześniej, przychody 20 największych klubów piłkarskich na świecie wyniosły w sezonie 2015/2016 7,4 mld euro, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Liderem był Manchester United, który wyprzedził Real Madryt, dzięki dużemu wzrostowi wpływów komercyjnych.

Przychody Manchesteru United w sezonie 2015/2016 sięgały aż 689 mln euro i były o jedną trzecią wyższe niż rok wcześniej. Za drużyną z Manchesteru uplasowała się FC Barcelona z wpływami 620,2 mln euro, kolejny był Real Madryt z przychodami na poziomie 620,1 mln euro, a następnie Bayern Monachium i Manchester City.

Przychody klubów grających w Lotto Ekstraklasie wyniosły w 2016 roku 578,9 mln zł i były o 17,1 proc. wyższe niż rok wcześniej – wynika z raportu „Piłkarska liga finansowa", przygotowanego przez firmę Deloitte.

Liderem pozostaje (szósty rok z rzędu) Legia Warszawa, której przychody w 2016 roku sięgnęły 207,4 mln zł, co oznacza, że osiągnęła lepszy wynik niż 11 najmniejszych pod względem przychodów klubów łącznie. – Legia Warszawa dzięki awansowi do Ligi Mistrzów przekroczyła poziom rocznych przychodów wynoszący 200 mln zł z działalności sportowej. Tym samym jest jedynym klubem w historii Ekstraklasy, który przekroczył nie tylko barierę 100, ale i 200 mln zł oraz wyprzedził tak znacznie pozostałych rywali – komentuje Przemysław Zawadzki, ekspert Sports Business Group Poland w Deloitte.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji