Reklama w Rosji: Od Stallone’a do Messiego

Rosyjskie marki reklamują hollywoodzkie i piłkarskie gwiazdy. Tegoroczną twarzą największego prywatnego banku został Leo Messi.

Aktualizacja: 16.02.2018 12:29 Publikacja: 16.02.2018 11:48

Leo Messi

Leo Messi

Foto: AFP

Argentyński piłkarz w lutym podpisał kontrakt reklamowy z Alfa-bankiem oligarchy Michaiła Fridmana. Bank jest jednym z oficjalnych banków rosyjskiego mundialu, podała gazeta RBK. Nie wiadomo, ile na reklamowaniu banku zarobi Messi, ale Alfa-bank stać na wyłożenie wielkich pieniędzy. Według stanu na początek 2018 r., bank zajmował 7 miejsce pod względem wielkości aktywów (2,7 bln rubli, tj. dziś 50 mld dol., przyrost w ciągu 2017 r. o 8,2 proc.).

Przed Messim już wiele innych międzynarodowych gwiazd filmu i sportu reklamowało rosyjskie marki. W 2008 r. Sylvester Stallone podpisał kontrakt na 1 mln dol. z holdingiem Synergia - kluczowym producentem alkoholu w Rosji. Amerykański aktor reklamował wódkę „Rosyjski lód”. Firma wyjaśniła, że Stallone został do tej reklamy wybrany ze względu na swoje rosyjskie korzenie. W reklamie mówił: „W każdym z nas jest cząstka Rosjanina”.

W 2010 r. brytyjski gwiazdor kina akcji Jason Statham reklamował olej silnikowy G-energy produkowany przez Gazprom neft. W 2015 r. ten sam produkt reklamował napastnik reprezentacji Brazylii - Givanildo Vieira de Souza znanym jako Hulk. Piłkarz grał wtedy w Zenicie St. Petersburg, gdzie Gazprom jest głównym sponsorem.

Także w 2010 r. w Rosji pojawił się Bruce Willis, znany też z polskich reklam. Aktor był twarzą banku prywatnego Trast. „Postać Bruce’a Willis’a budzącego zaufanie, prawego człowieka, który reprezentuje te cechy nie tylko na ekranie, ale i w życiu codziennym, całkowicie pokrywa się z naszymi wartościami i wartościami naszych klientów” - wyjaśniał wybór rosyjski bank.

W 2012 r. twarzą banku „Sowieckij” został francuski aktor Gerard Depardieu. Nie miał wtedy jeszcze rosyjskiego obywatelstwa, ale już lubił Rosję. „Dlaczego się zgodziłem? Podoba mi się Rosja i Rosjanie. Dużo mnie wiąże z waszym krajem. Dawno jesteśmy już częścią wspólnej kultury. I jak wiecie, sam jestem troszkę sowiecki” - przyznawał Francuz, cytowany przez RBK.

W 2013 r. w rosyjskiej reklamie marki broni ORSIS pojawił się Steven Seagil: „Czułem, że mogę stworzyć najlepszą snajperską strzelbę świata (tzw. gwintówkę-red) razem z firmą ORSIS i razem z nimi to zrobiliśmy. Mamy prototyp - wyjaśniał aktor, który był twarzą marki ORSIS.

W 2016 r. otrzymał rosyjskie obywatelstwo i wystąpił w reklamie operatora komórkowego MegaFon oligarchy Aliszera Usmanowa.

Wokalista i lider niemieckiej grupy rockowej Scooter - H.P. Baxxter został w 2013 r. twarzą Media Markt w Rosji. „Dla naszej firmy w Rosji to pierwsza kampania reklamowa z udziałem celebryty światowego formatu. H.P. Baxxter to jeden z najpopularniejszych wykonawców niemieckich i jest dobrze znany w Rosji” - wyjaśniał wybór Media Markt.

Na rosyjską propozycję reklamową skusił się także najbogatszy piłkarz - Portugalczyk Cristiano Ronaldo. W 2014 r. reklamował prywatny bank Otkrycie, ktory wtedy był największym prywatnym bankiem, dzięki lokatom z Kremla w czasie sankcji zachodnich. Dziś bank ten, decyzją baku centralnego, jest w procesie sanacji wykonywanej przez państwowy VTB. W 2017 r wskutek błędów w zarządzaniu, znalazł się na granicy bankructwa.

Argentyński piłkarz w lutym podpisał kontrakt reklamowy z Alfa-bankiem oligarchy Michaiła Fridmana. Bank jest jednym z oficjalnych banków rosyjskiego mundialu, podała gazeta RBK. Nie wiadomo, ile na reklamowaniu banku zarobi Messi, ale Alfa-bank stać na wyłożenie wielkich pieniędzy. Według stanu na początek 2018 r., bank zajmował 7 miejsce pod względem wielkości aktywów (2,7 bln rubli, tj. dziś 50 mld dol., przyrost w ciągu 2017 r. o 8,2 proc.).

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji