Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Przyszłość A380 zależy od Emirates

Bloomberg
Airbus pracuje nad awaryjnym planem stopniowej likwidacji produkcji superjumbo A380, jeœli nie uda mu się zdobyć zasadniczego kontraktu od Emirates - podały trzy osoby.
Nadeszła chwila prawdy dla mało popularnego samolotu po 10 latach jego eksploatacji, jeden z najbardziej widocznych na œwiecie symboli Europy wisi na włosku mimo dużego zainwestowania przez producenta w nowy wystrój kabiny. - Jeœli nie będzie umowy z Emirates, to Airbus zacznie procedurę odchodzenia od produkcji A380 - stwierdziła osoba znajšca plany firmy. Przedstawiciel dostawcy dodał, że takie posunięcie byłoby logiczne z powodu małego popytu. Airbus i Emirates odmówiły wypowiedzi na ten temat, Airbus nie chciał też podać, ile osób pracuje nad tym projektem. Odchodzenie będzie stopniowe, pozwalajšc Airbusowi wykonać posiadane zamówienia, głównie od przewoŸnika z Dubaju. Grupa ma doœć zamówień, by utrzymać produkcję do poczštku następnej dekady przy obecnym tempie.
A380 opracowano kosztem 11 mld euro, samolot miał przewozić 500 osób i być wyzwaniem dla jumbo-jeta B747. Jednak popyt na te 4-silnikowe olbrzymy zmalał, bo linie wybrały mniejsze samoloty 2-silnikowe, łatwiejsze w zapełnieniu i tańsze w użytkowaniu. Emirates jako jedyna linia wierzyła w superjumbo, zamówiła 142 takie samoloty, a dotšd odebrała ponad 100. Rozmowy o kupnie następnych 36 o wartosci 16 mld dolarów nie zakończyły się kontraktem na salonie w Dubaju, negocjacje wznowiono, ale nie ma oznak, by szybko dały rezultat. Inne linie, np. British Airways wyrażały zainteresowanie A380, ale Airbus nie bardzo chce utrzymywać jego produkcję nie majšc pewnoœci zamówienia przez Emirates. Z kolei ten przewoŸnik chce gwarancji, że Airbus utrzyma ich produkcję przez co najmniej 10 lat, aby chronić swa inwestycję. Decyzja o rezygnacji z kupna superjumbo oznaczałaby zerwanie Airbusa i z jednym z największych klientów i zwišzałaby Emirates z niedawnymi kontraktami z Boeingiem. Według Ÿródeł europejskich, to oznaka rosnšcych wpływów amerykańskich w regionie Zatoki Arabskiej pod rzšdami D.Trumpa, ale w Stanach i w Zjednoczonych Emiratach zaprzeczajš, by w grę wchodziła polityka.

Siatka ochronna

Istniejš również potencjalne przeszkody dla takiej umowy w wyborze silników i obsłudze po sprzedaży. Jeœli rozmowy zakończa się sukcesem, to istnieje nadzieja, że popularnoœć tego samolotu wzroœnie wœród linii lotniczych z powodu zatłoczenia na lotniskach i w powietrzu. Singapore Airlines, która jako pierwsza zaczęła użytkować ten samolot w 2007 r., pochwaliła się w grudniu nowa kabinš za 850 mln dolarów i stwierdziła, że ten model ma przyszłoœć. Airbus liczy, że zamówienie od Emirates ustabilizuje produkcję i stworzy siatkę ochronnš, która zachęci innych przewoŸników do kupowania. Według stanu na koniec listopada Airbus miał zamówienia na 317 superjumbo, dostarczył 221, więc zostało mu do wykonania 96. Na podstawie zamiarów linii lotniczych lub ich finansów, 47 z tych maszyn chyba nie zostanie dostarczone, co daje połowę zaległych zamówień. Airbus musi sprzedać co najmniej 30 następnych, aby utrzymać produkcję przez 10 lat, a może nawet więcej, aby uzasadnić ustępstwa cenowe, jakich będš oczekiwać nowi klienci. Dla wypełnienia luki w produkcji Airbus zamierz zmniejszyć rytm produkcji A380 z 12 w 2018 r. do oœmiu w 2019 r. i do szeœciu rocznie po 2019 r., nawet jeœli będzie to oznaczać produkowanie ze stratš. Prezes Airbusa Fabrice Bregier potwierdził w grudniu, że produkcja zmaleje do 6-7 sztuk rocznie. Jeœli Airbus postanowi odstšpić od ich produkcji, to niektórzy uważajš, że Emirates wystšpi o dostarczenie pozostałych 41 zamówionych sztuk i będzie używać ich możliwie jak najdłużej. Ale nawet wtedy niektóre A380 trafiš na złom.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL