Lotnictwo

Nowe lotnisko w Berlinie w końcu 2020 r.

Bloomberg
Nowe lotnisko w Berlinie zostanie otwarte w październiku 2020 r. w niemal 10 lat od daty początkowo zakładanej, i po kilku odraczaniach terminu — ogłosił jego dyrektor generalny
- To pewna data — stwierdził Engelbert Lütke Dalrup na spotkaniu z prasą po posiedzeniu z przedstawicielami władz.
Projekt nowego lotniska finansowanego przez władze federalne, Berlina i Brandenburgii miał całą serię problemów technicznych, przekraczano budżet, pojawiły się zarzuty złego planowania konstrukcji, zarządzania, wykonawstwa, podejrzenia o korupcję. Pierwotnie letnisko miało być oddane do użytku w październiku 2011. Burmistrz Klaus Wowereit oznajmił, że otwarcie zostało przesunięte na 17 marca 2013 z powodu problemów z instalacją przeciwpożarową, linie lotnicze musiały pośpiesznie zmieniać rozkłady lotów. Później zapowiedziano otwarcie portu dopiero po wakacjach. Od tamtej pory dochodziło do kolejnych falstartów i zmian szefów projektu.
Air Berlin mocno liczył na przeniesienie się z ciasnego i starego lotniska Tegel, wiązał z tym lotniskiem duże plany, ale nie doczekał się i zbankrutował. Nowe lotnisko, oddalone od centrum miasta na południe o 18 km, powstające obok Berlin-Schönefeld, miało zastąpić trzy: Tempelhof, Tegel i Schönefeld. Tempelhof zamknięto 30 października 2008, zaś Tegel miał być zamknięty dopiero po uruchomieniu nowego lotniska, w 2020 r., ale we wrześniowym referendum mieszkańcy Berlina opowiedzieli się za jego zachowaniem. Początkowo przewidywano nadanie nazwy Berlin Brandenburg International (BBI). Ostatecznie przyjęto nazwę Flughafen Berlin Brandenburg, a w ruchu międzynarodowym Berlin Brandenburg Airport. Patronem lotniska został były kanclerz Willy Brandt zmarły w 1992 r. Port lotniczy stanowi największą inwestycję infrastrukturalną Niemiec. Ma obsługiwać w początkowej fazie do 27 milionów pasażerów rocznie, co już okazało się za mało, bo oba działające lotniska odprawiły w 2016 r. 33 mln podróżnych; po ewentualnej rozbudowie zwiększy swe moce do 50 mln podróżnych. Do terminala przewidziano dojazd podziemną linią kolejową o długości ponad 3 km i stację kolejową o trzech peronach i sześciu torach, dostępnych zarówno dla szybkiej kolei miejskiej S-Bahn, jak i pociągów InterCity.W pobliżu portu lotniczego powstaje BBI Business Park Berlin.
Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL