Gwiezdny Sojusz: wszystko dla pasażera

Ułatwienia w programach lojalnościowych, szybsze naliczanie mil i zaproszenie do współpracy linii niskokosztowych - to oferta Star Alliance, do którego należy LOT.

Aktualizacja: 14.12.2015 09:04 Publikacja: 14.12.2015 08:45

Gwiezdny Sojusz: wszystko dla pasażera

Foto: 123rf.com

To najważniejsze postanowienia podjęte w Chicago podczas zeszłotygodniowej konferencji prezesów linii należących do Sojuszu Gwiezdnego.

Brak jest planów dalszego rozszerzania Star Alliance o nowych członków, z wyjątkiem przygotowującej się brazylijskiej linii Azul, której właściciel kupił portugalski TAP. Chociaż prezes Star Alliance, Mark Schwab w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznał, że jest jeszcze miejsce na drugiego przewoźnika indyjskiego - po przyjętych do sojuszu rok temu Air India. To rozwiązanie - dwóch przewoźników w dużych krajach dobrze działa już w Chinach (Air China, Shenzen Airlines), czy USA, gdzie członkami są połączone linie United i Continental. - Ale dzisiaj w Indiach żadne konkretne rozmowy nie są prowadzone- zastrzegł się Mark Schwab. Wyraźnie widać, że po latach starań i przymiarek największy sojusz lotniczy na świecie zrezygnował z poszukiwania linii członkowskiej w Rosji. Aerofłot wybrał Skyteam, S7- Oneworld, a Pułkowo po poważnych zastrzeżeniach co do przestrzegania procedur bezpieczeństwa zostały skreślone z listy potencjalnych kandydatów.

Nowa konsolidacja

Widać także wyraźnie, że w Starze dochodzi do wewnętrznej konsolidacji. Kolejne linie podpisują ze sobą porozumienia i coraz częściej i coraz dalej będzie można podróżować na jednym bilecie,korzystać z ułatwień przy przesiadkach, bez konieczności zmiany terminala.

Po joint venture LOT- Turkish Airlines, przyjęta w lipcu 2015 Avianca Brasil będzie miała wspólne rezerwacje z Turkish Airlines i Ethiopian Airways, które wyrastają na największego przewoźnika w Afryce. Lufthansa i japońska ANA mają już joint venture cargo, a z kolei LOT rozmawia ANA o wspólnych rezerwacjach na trasie Warszawa-Tokio po tym, jak polski przewoźnik 13 stycznia 2016 uruchomi bezpośrednie połączenie z lotniskiem Narita w Tokio.

To lotnisko, zresztą tak samo, jak Guarluhos w Sao Paulo i LAX w Los Angeles oraz Terminal Królowej na londyńskim Heathrow stają się centrami przesiadkowymi linii należących do Stara. Linie starowskie także w Warszawie odprawiają się z tego samego Terminala 2. Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, także w warszawskim porcie im. Chopina otwarto specjalne przejścia Gold Track (Złoty Szlak) dla posiadaczy złotych kart lojalnościowych.

W przypadku programu Miles&More, do którego należy także LOT do korzystania z tego przejścia złota karta jest do uzyskania np po odbyciu 5 podróży w klasie biznes na trasie np Warszawa-Chicago, czy 20 lotów europejskich także w klasie biznes, bądź 50 podróży w klasie ekonomicznej, lub ekonomii premium pod warunkiem, że bilety nie zostały wykupione w taryfach promocyjnych.

Wspólne poczekalnie dla uczestników programów lojalnościowych i podróżujących klasą biznes i pierwszą, to dla przewoźników poważna oszczędność. Ich standard jest różny w poszczególnych krajach, najniższy na wschodnim wybrzeżu USA, najwyższy w krajach Azji Południowo-Wschodniej. Warszawska poczekalnia LOTu, jest niewielka, ale mieści się w „wyższej średniej". W 2015 roku nowe saloniki otwarte zostały w Buenos Aires, Los Angeles i Sao Paulo, a już istniejący na paryskim lotnisku Charles de Gaulle, który przypominał podziemną dziuplę bez okien został przebudowany. Poczekalnia w Los Angeles otrzymała w głosowaniu pasażerów nagrodę za najlepszą poczekalnię sojuszu. Dzisiaj pasażerowie Stara mogą korzystać bezpłatnie z tysiąca takich poczekalni w których np podczas dłuższej przerwy w podróży można bezpłatnie zjeść i się napić, wziąć prysznic, czy nawet się przespać.

Szybsze odprawy

Kolejnym ułatwieniem dla często podróżujących ma być uruchomiony Gold Track dla odprawy paszportowej, z której będą mogli korzystać pasażerowie klasy biznes i pierwszej, oraz posiadacze złotych i czarnych (platynowych) kart. Na niektórych lotniskach (np w Indiach i w niektórych portach niemieckich) takie ułatwienia już funkcjonują.

Łatwiejsze także powinno być naliczanie mil lojalnościowych i nagrodowych przy rejestracji pasażerów. Z tym jest różnie, wyraźnie opornie idzie to np. w Brussels Airlines. Ale widać postępujące ujednolicenie systemów informatycznych. Już wkrótce mile będą naliczane automatycznie przy odprawie pasażerskiej.

Kolejne ułatwienie dla podróżujących, to umowy o współpracy Stara z liniami niskokosztowymi, które dowiozą pasażerów (także za mile i mile naliczą) do miejsc, do których starowscy przewoźnicy nie docierają. Pierwsza taka umowa została podpisana w Chicago z południowoafrykańską linią Mango. Mark Schwab, prezes Stara zapowiedział, że takich porozumień będzie o wiele więcej. Można oczekiwać podpisania kolejnych z należącym do Singapore Airlines Scoutem, czy niskokosztowym przewoźnikiem Lufthansy - Eurowings.

Danuta Walewska z Chicago

To najważniejsze postanowienia podjęte w Chicago podczas zeszłotygodniowej konferencji prezesów linii należących do Sojuszu Gwiezdnego.

Brak jest planów dalszego rozszerzania Star Alliance o nowych członków, z wyjątkiem przygotowującej się brazylijskiej linii Azul, której właściciel kupił portugalski TAP. Chociaż prezes Star Alliance, Mark Schwab w rozmowie z „Rzeczpospolitą" przyznał, że jest jeszcze miejsce na drugiego przewoźnika indyjskiego - po przyjętych do sojuszu rok temu Air India. To rozwiązanie - dwóch przewoźników w dużych krajach dobrze działa już w Chinach (Air China, Shenzen Airlines), czy USA, gdzie członkami są połączone linie United i Continental. - Ale dzisiaj w Indiach żadne konkretne rozmowy nie są prowadzone- zastrzegł się Mark Schwab. Wyraźnie widać, że po latach starań i przymiarek największy sojusz lotniczy na świecie zrezygnował z poszukiwania linii członkowskiej w Rosji. Aerofłot wybrał Skyteam, S7- Oneworld, a Pułkowo po poważnych zastrzeżeniach co do przestrzegania procedur bezpieczeństwa zostały skreślone z listy potencjalnych kandydatów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów