Zmiany w radzie nadzorczej LOT przesunięte na piątek

W nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy przewoźnika ogłoszono przerwę. Będzie kontynuowane 18 grudnia.

Publikacja: 14.12.2015 21:00

Zmiany w radzie nadzorczej LOT przesunięte na piątek

Foto: Bloomberg

Termin WZA został wyznaczony przez zarząd PLL LOT i właściciel, Ministerstwo Skarbu Państwa, nie chciał go odwoływać. Gdyby MSP zdecydowało się na ten ruch, nowe WZA mogłoby odbyć się dopiero za sześć tygodni. To oznacza, że właściciel chce szybko wprowadzić zmiany w spółce, zaczynając od rady nadzorczej.

Po rezygnacji przewodniczącego Wojciecha Balczuna członkami rady są jeszcze prof. Zbigniew Ćwiąkalski (były minister sprawiedliwości), Tomasz Dziedzic (ekspert lotniczy), Paweł Łatacz (b. dyrektor w LOT i b. szef PPL), Adam Siwek (TF Silesia), Agnieszka Trzaskalska (dyrektor departamentu w MSP) oraz Wojciech Kownas i Andrzej Rymut (reprezentują związki zawodowe w LOT).

Późnym popołudniem 14 grudnia z przedstawicielami wszystkich organizacji związkowych spotkał się wiceminister skarbu Henryk Baranowski. Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rzeczpospolita", rozmowy miały dotyczyć między innymi uzgodnień w sprawie nowych członków rady delegowanych przez stronę społeczną. W ostatni piątek, dosłownie w ostatniej chwili i pod naciskiem zapowiadanej na 14 grudnia akcji strajkowej, zarząd podpisał ze związkowcami tymczasowe porozumienie płacowe, które ma obowiązywać do końca 2016 r.

Nie wiadomo, czy nowa rada nie będzie chciała wprowadzić jakichś korekt do strategii LOT, która 7 grudnia została zaakceptowana przez radę nadzorczą. Jej głównym założeniem jest rozwój spółki i podwojenie operacji oraz liczby samolotów w latach 2016–2020 do ok. 80 maszyn. To znaczy, że docelowo za pięć lat polska linia miałaby stać się przewoźnikiem wielkości Finnaira bądź Austrian Airlines. – Wszystko już zostało policzone, łącznie z kosztami rozbudowy floty i marketingu nowych połączeń – powiedział „Rzeczpospolitej" Marcin Celejwski, p.o. prezesa LOT, który tydzień temu był w Seattle i prowadził rozmowy na temat nowej floty.

Program przewidujący dostawy maszyn na lata 2017–2018 jest realistyczny, bo choć są długie kolejki zamówień, to można je ominąć, np. korzystając z firm zajmujących się leasingiem nowych maszyn.

Trzeba jednak jeszcze sprzedać bilety na te rejsy. Jak ujawnił Celejewski, LOT jest już po serii spotkań z przedstawicielami największych firm i agentów podróży i wznawia rozmowy z działem partnerstwa i sojuszy w Star Alliance. Linia bliska jest umowy o wspólnych rezerwacjach z All Nippon Airways, co jest szczególnie ważne, ponieważ 13 stycznia 2016 r. LOT otwiera bezpośrednie połączenie z Warszawy na tokijskie lotnisko Narita.

Termin WZA został wyznaczony przez zarząd PLL LOT i właściciel, Ministerstwo Skarbu Państwa, nie chciał go odwoływać. Gdyby MSP zdecydowało się na ten ruch, nowe WZA mogłoby odbyć się dopiero za sześć tygodni. To oznacza, że właściciel chce szybko wprowadzić zmiany w spółce, zaczynając od rady nadzorczej.

Po rezygnacji przewodniczącego Wojciecha Balczuna członkami rady są jeszcze prof. Zbigniew Ćwiąkalski (były minister sprawiedliwości), Tomasz Dziedzic (ekspert lotniczy), Paweł Łatacz (b. dyrektor w LOT i b. szef PPL), Adam Siwek (TF Silesia), Agnieszka Trzaskalska (dyrektor departamentu w MSP) oraz Wojciech Kownas i Andrzej Rymut (reprezentują związki zawodowe w LOT).

Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej