Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Port lotniczy BER: stolica Niemiec czeka na lotnisko

Bloomberg
Premierzy krajów zwišzkowych Berlina i Brandenburgii spotkali się dziœ by omówić przyszłoœć budowy międzynarodowego portu lotniczego Berlin Brandenburgia im. Willy'ego Brandta.

W listopadzie spekulowano, że lotnisko uda się uruchomić dopiero w 2021 roku, a nie w 2019 roku. Dziennik "Der Tagesspiegel" napisał, że z ekspertyz technicznych termin wczeœniejszy jest "niemożliwy do utrzymania". Eksperci badajšcy północnš częœć budynków lotniska wykryli wady w działaniu systemu wentylacyjnego. Za nie nadajšce się do użytku uznano także natryski wody uruchamiane w przypadku pożaru, oœwietlenie awaryjne i system alarmu przeciwpożarowego - czytamy w "Tagesspieglu".

Budowa lotniska rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze samoloty rejsowe miały z niego wystartować na jesieni 2011. Tymczasem mamy zimę roku 2017 i wcišż nie wiadomo, kiedy ten nowy port lotniczy Berlina, trzeci co do wielkoœci w Niemczech po Frankfurcie nad Menem i Monachium, zostanie otwarty pisze "Deutsche Welle".

Po kompromitujšcej serii usterek technicznych i wielokrotnym przesuwaniu terminu oddania nowego lotniska do użytku, nie brakuje głosów twierdzšcych, że nigdy do tego nie dojdzie.

Dyrektor portu BER Engelbert Lütke Daldrup jeszcze w tym tygodniu ma podać nowy termin jego otwarcia.

Kosztowny plac budowy

Rozgrzebane berlińskie lotnisko pochłania co miesišc 17 mln euro, aby utrzymać je w stanie pozwalajšcym na jego póŸniejsze otwarcie. To jednak nie wszystko. Co miesišc zarzšd BER traci dodatkowo od 13 do 14 mln euro, bo nie może pobierać opłat od właœcicieli sklepów i restauracji w lotniskowych terminalach. Z prostej przyczyny: sš nieczynne, a właœciwie w ogóle ich tam jeszcze nie ma - przypomina "Deutsche Welle".

BER miał kosztować 2 mld euro. Do tej pory ta pechowa inwestycja pochłonęła 6,5 mld euro i z góry można powiedzieć, że na tym się nie skończy.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL