Pierwszy lot największego A350

Pierwszy z trzech testowych samolotów A350-1000 wykonał pierwszy próbny lot nad południowo-zachodnią Francją

Publikacja: 24.11.2016 17:24

Pierwszy lot największego A350

Foto: spółka

Samolot o testowej nazwie MSN059 prowadzony przez pilotów doświadczalnych Huguesa Ven Der Stichela i Franka Chapmana, z ekipę inżynierów, wylądował w czwartek o godz.15.00 na lotnisku Blagnac w Tuluzie po siedzeniu 4 godzin i 18 minut w powietrzu.

Funkcjonowanie silników Trent XWB-97 z turbodoładowaniem produkcji Rolls-Royce, a także wszystkich układów i systemów samolotu było obserwowane na pokładzie i na ziemi przez specjalistów. W locie towarzyszył mu inny samolot do obserwowania i filmowania wykonywanych manewrów.

Korzystając z doświadczeń przy testowaniu mniejszej wersji A350-900, zakończonym w 2014 r. Airbus postanowił skrócić program tej wersji do jednego roku z udziałem trzech maszyn. Pierwsze dwie, MSN059 i MSN071 będą sprawdzane pod różnymi katami dotyczącymi napędu, manewrów w powietrzu, udźwigu i hamowania, trzecia MSN065 zostanie wyposażona w pełną kabinę pasażerską i system wentylacji. Ta wersja wykona pierwsze loty dalekiego zasięgu i zostanie sprawdzona w tzw. route-proving - w lotach wykonywanych zgodnie ze wszystkimi procedurami regularnych operacji i na prawdziwych trasach.

Po zakończeniu testów Airbus wystąpi o certyfikacją nowej wersji samolotu, a po jej otrzymaniu przekaże premierowemu klientowi Qatar Airways pierwsze maszyny z zamówionych 37. Powinny wejść do eksploatacji w II półroczu 2017 r.

Dotąd 11 klientów z 5 kontynentów zamówiło 195 takich maszyn.

A350-1000 jest najnowszym z trzech samolotów szerokokadłubowych Airbusa z elementami kompozytowymi, biedzie zabierać w konfiguracji 3 klas 366 osób, o 40 więcej od wersji -900 (maksymalnie 440 osób w jednej klasie). Napęd stanowią 2 silniki Rolls-Royce o większej sile ciągu od poprzednich (432 kN), zapewniając zasięg 14 800 km. Producent informuje, że koszty eksploatacji będą o 25 proc. mniejsze od porównywalnych samolotów tej klasy.

MSN059 is now on its holding position, waiting for the final clearance and go from the @aeroport_tls ATC. Ready, steady… #A350FF pic.twitter.com/WYVKeISwWT

Samolot o testowej nazwie MSN059 prowadzony przez pilotów doświadczalnych Huguesa Ven Der Stichela i Franka Chapmana, z ekipę inżynierów, wylądował w czwartek o godz.15.00 na lotnisku Blagnac w Tuluzie po siedzeniu 4 godzin i 18 minut w powietrzu.

Funkcjonowanie silników Trent XWB-97 z turbodoładowaniem produkcji Rolls-Royce, a także wszystkich układów i systemów samolotu było obserwowane na pokładzie i na ziemi przez specjalistów. W locie towarzyszył mu inny samolot do obserwowania i filmowania wykonywanych manewrów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje