Samolot o testowej nazwie MSN059 prowadzony przez pilotów doświadczalnych Huguesa Ven Der Stichela i Franka Chapmana, z ekipę inżynierów, wylądował w czwartek o godz.15.00 na lotnisku Blagnac w Tuluzie po siedzeniu 4 godzin i 18 minut w powietrzu.
Funkcjonowanie silników Trent XWB-97 z turbodoładowaniem produkcji Rolls-Royce, a także wszystkich układów i systemów samolotu było obserwowane na pokładzie i na ziemi przez specjalistów. W locie towarzyszył mu inny samolot do obserwowania i filmowania wykonywanych manewrów.
Korzystając z doświadczeń przy testowaniu mniejszej wersji A350-900, zakończonym w 2014 r. Airbus postanowił skrócić program tej wersji do jednego roku z udziałem trzech maszyn. Pierwsze dwie, MSN059 i MSN071 będą sprawdzane pod różnymi katami dotyczącymi napędu, manewrów w powietrzu, udźwigu i hamowania, trzecia MSN065 zostanie wyposażona w pełną kabinę pasażerską i system wentylacji. Ta wersja wykona pierwsze loty dalekiego zasięgu i zostanie sprawdzona w tzw. route-proving - w lotach wykonywanych zgodnie ze wszystkimi procedurami regularnych operacji i na prawdziwych trasach.
Po zakończeniu testów Airbus wystąpi o certyfikacją nowej wersji samolotu, a po jej otrzymaniu przekaże premierowemu klientowi Qatar Airways pierwsze maszyny z zamówionych 37. Powinny wejść do eksploatacji w II półroczu 2017 r.
Dotąd 11 klientów z 5 kontynentów zamówiło 195 takich maszyn.