Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Dubai Air Show 2017: wygranych nie ma, walka trwa

Bloomberg
Dziwny to był salon: zaczšł się od kontraktu, którego nie było, a zakończył gigantycznym nie zapowiadanym. Ostra rywalizacja dwóch gigantów trwa jednak w najlepsze.

Ostatecznie Airbus zawarł umowy na 457 samolotów o wartoœci 52,7 mld dolarów, a Boeing na 287 za 47,6 mld, w obu przypadkach w cenach katalogowych. Mimo przewagi producenta z Europy, amerykański koncern zachował znacznš przewagę od poczštku roku w łšcznych zamówieniach 825 wobec 745. Przed salonem (12-16 listopada) Amerykanie mieli w portfelu 538 samolotów, Europejczycy 288.

Sam salon zaczšł się jednak od ogromnej niespodzianki. Delegacje będš pamiętać fiasko zapowiadanego zamówienia ponad 30 superjumbo przez linię Emirates i kupno dreamlinerów oraz gigantyczny kontrakt Airbusa na 430 wšskokadłubowych A320.

Z kolei kupno przez Emirates 40 B787 dała przewagę Boeingowi w kategorii samolotów szerokokadłubowych. Obaj głowni producenci opuœcili Dubaj majšc łšcznie wstępne zamówienia na ponad 700 samolotów wšskokadłubowych, od których głownie zależy ich przyszłoœć.

Prezes największej na œwiecie firmy leasingowej AerCap, Aengus Kelly uważa, że bardzo duże zamówienia na salonach nie sš niczym nowym, ale diabeł tkwi w szczegółach. Zobaczymy dopiero, ile z tych wstępnych zamówień zamieni się na potwierdzone (zadatkowane) i kiedy nastšpiš rzeczywiste dostawy. Niektóre mogš nastšpić za 10 lat — stwierdził po podpisaniu umów z EgyptAir.

Jesli trzymać się łšcznie liczb, to salon w Dubaju wygrał Airbus, ale Boeing nie został tak bardzo w tyle i nie stracił swej przewagi od poczštku roku. Salon wykazał jednak, jak bardzo ostra jest rywalizacja obu producentów w segmencie najatrakcyjniejszych samolotów wšskokadłubowych, które stanowiš trzon ich produkcji, a liczba zamówień na nie ma zasadnicze znaczenie dla wyników finansowych.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL