Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Airbus w tyle za Boeingiem przed salonem w Dubaju

Bloomberg
Airbus sprzedał w paŸdzierniku 24 samoloty i dostarczył 63. Przed salonem w Dubaju (12-16. XI.) jest mocno za Boeingiem, ale nadal spodziewa się dostarczyć 700 sztuk w tym roku

Europejski producent zanotował dotšd zamówienia na 343 samoloty, ale po anulowaniach m.in. siedmiu z 13 maszyn przez Siberia Airlines, zostało 288. Airbusowi trudno dogonić Boienga w tym roku, bo koncern roœnie pod odnowionym kierownictwem, a firmę europejskš wytršciły z rytmu œledztwa o korzystaniu z poœredników.

Boeing zanotował od 1 stycznia do 24 paŸdziernika zamówienia na 621 samolotów, albo 538 netto. Dotychczas kontroluje 65 proc. œwiatowego rynku, a zwykle obaj producenci dzielš się nim po połowie.

Przewaga Boeinga będzie jeszcze większa, jeœli dodać 300 maszyn, zamówionych przez Chiny podczas wizyty w Pekinie prezydenta D. Trumpa, nawet jeœli częœć zaliczono wczeœniej do statystyk, a teraz ogłoszono tę łšcznš liczbę. Można na pewno doliczyć 39 maszyn szerokokadłubowych zamówionych w paŸdzierniku przez Singapore Airlines. Wœród zamówień Boeinga znajduje się także 28 samolotów wojskowych i pięć zbankrutowanej linii brytyjskiej Monarch Airlines, bo jest mało prawdopodobne, by je odebrała.

Po kłopotach z dostawcami Airbus przyspieszył dostawy w paŸdzierniku, przekazał klientom 63 sztuki, w tym 22 z rodziny A320neo i osiem A350. Daje to 513 samolotów po 10 miesišcach, Airbus podtrzymuje roczny plan 700, ale przyznał, że nieoficjalny zamiar wydania 720 sztuk nie jest już możliwy do osišgnięcia.

Qatar Airways odebrał w paŸdzierniku trzy z czterech A350 wczeœniej anulowanych z powodu problemów z dostawami podzespołów od kooperantów Airbusa. PrzewoŸnik zmniejszył swe zamówienie z 80 do 76 sztuk i zgodził się zmienić terminy następnych dostaw. To oznacza, że Airbus uzyska mniej pieniędzy, ale nie ucierpi na tym jego cash flow, bo zostanš wydane samoloty już wyprodukowane.

Airbus spodziewa się zawrzeć podczas salonu w Dubaju umowę z Emirates o sprzedaży ponad 30 superjumbo A380 o wartoœci co najmniej 14 mld dolarów w cenach katalogowych. Gdyby do tego doszło w dniu otwarcia salonu, firma miałaby zapewnionš produkcję tych maszyn przynajmniej do połowy następnej dekady.

Airbus stwierdził, że nie wypowiada się o prowadzšcych rozmowach handlowych, rzecznik Emirates, największego klienta A380 — zamówił już 142, a otrzymał 100 — powiedział: Nie komentujemy pogłosek ani spekulacji.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL