Airbus: daleko do wykonania planu

Airbusowi brakuje na 2 miesiące przed końcem roku 85 samolotów, jakie zamierzać sprzedać

Publikacja: 08.11.2016 15:42

Firma z Tuluzy sprzedała w październiku 19 samolotów, co dało jej po 10 miesiącach 585 maszyn, więcej od Boeinga, który ma pakiet zamówień brutto na 566 sztuk. Po anulowaniach, np. 35 A350 w przypadku Airbusa, Europejczycy mają 395 samolotów netto i ustępują Amerykanom, którzy zdobyli  zamówienia na 457 sztuk.

Po 10 miesiącach Airbus dostarczył klientom 516 samolotów, w  tym 30 A350 oraz 19 superjumbo A380. W całym roku planuje dostawę 670 samolotów i liczy na co najmniej tyle samo zamówionych.

Europejczycy zwiększyli rytm dostaw najnowszych A320neo, po kilku problemach z silnikami Pratta&Whitneya i innymi, które zakłóciły harmonogram dostaw. W październiku dostarczyli 8 takich samolotów, tyle samo we wrześniu, a od początku roku 32.

Finanse na pierwsze 17 sztuk dla Iranu

Iran doszedł z pewna zagraniczną firmą leasingowa do porozumienia ws. sfinansowania pierwszych 17 samolotów, jakie zamierza kupić od Airbusa. Pozwoli to uruchomić import samolotów po zniesieniu sankcji.

Porozumienie znosi zasadniczą przeszkodę w zagwarantowaniu pierwszej partii samolotów, po miesiącach niepewności, czy znajdą się środki na sfinansowanie zakupu i głosach sprzeciwu wyrażanych przez polityków  w Stanach i w Iranie.

Osoby związane ze sprawą nie chciały ujawnić nazwy firmy leasingowej, ale według przedstawicieli branży lotniczej, Iran jest  zaawansowany w rozmowach z Dubai Aerospace, która ma pomóc w sfinansowaniu zakupu.

- Mamy umowę na sfinansowanie 17 samolotów - powiedział przedstawiciel władz irańskich, bez ujawnienia innych szczegółów. Airbus i Dubai Aerospace odmówiły wypowiedzi.

Śmigłowce dla Singapuru

Airbus Helicopters potwierdził zamówienie przez Singapur śmigłowców wojskowych typu H225 Super Puma. Rzecznik producenta odmówił jednak  podania ich liczby i daty rozpoczęcia dostaw, bo jego zdaniem to klient powinien wypowiedzieć się w tej sprawie.

Singapur stał się ósmym krajem kupującym te śmigłowce, po Francji, Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji, Tajlandii i Kuwejcie. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA zniosła  na początku października zakaz lotów Super Pum po katastrofie jednej maszyny w Norwegii w kwietniu, gdy zginęło 13 osób.

Firma z Tuluzy sprzedała w październiku 19 samolotów, co dało jej po 10 miesiącach 585 maszyn, więcej od Boeinga, który ma pakiet zamówień brutto na 566 sztuk. Po anulowaniach, np. 35 A350 w przypadku Airbusa, Europejczycy mają 395 samolotów netto i ustępują Amerykanom, którzy zdobyli  zamówienia na 457 sztuk.

Po 10 miesiącach Airbus dostarczył klientom 516 samolotów, w  tym 30 A350 oraz 19 superjumbo A380. W całym roku planuje dostawę 670 samolotów i liczy na co najmniej tyle samo zamówionych.

Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje