Lotniska. Będzie trzeci pas na Heathrow

Brytyjski rząd wyraził zgodę na budowę nowego pasa startów i lądowań na lotnisku Heathrow pod Londynem kończąc debatę zaczętą 25 lat temu

Publikacja: 25.10.2016 20:02

Lotniska. Będzie trzeci pas na Heathrow

Foto: Bloomberg

Największe lotnisko w Europie walczyło z mniejszym w Gatwick, po odpadnięciu Luton, o prawo do rozbudowy, a kolejne rządy w Londynie nie potrafiły zdecydować, gdzie ma powstać pierwszy od 70 lat nowy pas koło stolicy W.Brytanii. Problem dotyczył budowy trzeciego pasa na Heathrow, albo wydłużenia jednego z dwóch już istniejących na tym samym lotnisku, albo budowy nowego pasa na Gatwick.

- Po dekadach opóźnień pokazujemy, że będziemy podejmować ważne decyzje, gdy są one słuszne dla kraju - oświadczyła premier Theresa May dziennikowi "Evening Standard" - Rozbudowa lotnika ma żywotne znaczenie dla przyszłości gospodarczej całego Zjednoczonego Królestwa - dodała.

Projekt za 18 mld funtów (20 mld euro), jeden z największych w Europie w zakresie infrastruktury, zostanie z pewnością zakwestionowany w sądzie, parlament przegłosuje go dopiero za rok, co oznacza, że pas zostanie oddany do użytku najwcześniej w 2025 r.

Decyzja pani premier jest jedną z najważniejszych od czasu objęcia urzędu w lipcu, ale naraża ją na konflikt z kilkoma ministrami, m. in. z Borisem Johnsonem, którzy są przeciwni rozbudowie w gęsto zaludnionym regionie na zachód od Londynu. Przeciwnikiem jest także nowy burmistrz Sadiq Khan.

Bez trzeciego pasa Heathrow straci pozycję lidera w Europie na rzecz lotniska CDG w Paryżu. Mając tylko dwa pasy może obsługiwać 480 tys. lotów rocznie wobec potencjału ponad 600 tys. innych europejskich lotnisk z większą liczbą pasów. Według opracowania niezależnej Komisji Lotniskowej AC, trzeci pas na Heathrow pozwoli stworzyć do 2050 r. 70 tys. nowych miejsc pracy i w tym samym okresie zwiększy krajowy PKB o 0,65-0,75 proc.

Zwolennicy

Zdaniem ministra transportu, Chrisa Graylinga, to naprawdę ważna decyzja dla kraju, także oczywisty znak po referendum, że ten kraj jest wyraźnie otwarty na biznes. - Projekt wybrany przez rząd zostanie poddany szerokiej i uczciwej konsultacji społecznej - dodał.

Organizacja pracodawców CBI uważa, że z nowego pasa skorzystają firmy w całym kraju. - Naciski na realizację takich projektów infrastruktury zapewnią nie tylko potrzebny bodziec dla gospodarki, ale też pokażą światu, że jesteśmy naprawdę otwarci na biznes, gdy negocjujemy nasze wyjście z Unii - powiedział prezes CBI, Paul Drechsler.

Prezes IAG, właściciela British Airways, Iberii i Vuelinga, Willi Walsh przyjął z zadowoleniem decyzję rządu i jego plan utrzymania opłat pobieranych od linii lotniczych na poziomie zbliżonym do obecnego.

Zdecydowanym przeciwnikiem tego rozwiązania jest burmistrz Londynu, Sadiq Khan, który zapowiedział dalszy sprzeciw dla tego projektu.

"Rząd absolutnie nie liczy się ze zdaniem Londyńczyków, a zaledwie 5 miesięcy temu wybrali mnie na burmistrza na podstawie wyraźnego programu sprzeciwu wobec nowego pasa na Heathrow. Będą nadal podważać tę decyzję, zbadam, jak mogę najlepiej przyczynić się do procedury prawnej w nadchodzących miesiącach" - stwierdził w oświadczeniu.

Największe lotnisko w Europie walczyło z mniejszym w Gatwick, po odpadnięciu Luton, o prawo do rozbudowy, a kolejne rządy w Londynie nie potrafiły zdecydować, gdzie ma powstać pierwszy od 70 lat nowy pas koło stolicy W.Brytanii. Problem dotyczył budowy trzeciego pasa na Heathrow, albo wydłużenia jednego z dwóch już istniejących na tym samym lotnisku, albo budowy nowego pasa na Gatwick.

- Po dekadach opóźnień pokazujemy, że będziemy podejmować ważne decyzje, gdy są one słuszne dla kraju - oświadczyła premier Theresa May dziennikowi "Evening Standard" - Rozbudowa lotnika ma żywotne znaczenie dla przyszłości gospodarczej całego Zjednoczonego Królestwa - dodała.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany