Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Spóźniony lot A330neo

Szerokokadłubowy A330neo w nowej wersji wykonał pierwszy próbny lot, opóŸniony względem planów z powodu zwłoki w montażu silników Trent 7000

Start z lotniska w Tuluzie obserwowało kierownictwo Airbusa i Rolls-Royce, dostawy silników.

Rodzina A330 oferowanych od lat 90. zapewniała największš sprzedaż do czasu pojawienia się B787 Dreamliner. Unowoczeœniona wersja A330neo z większymi silnikami ma bronić pozycji Airbusa na lukratywnym rynku maszyn na 250-300 miejsc.

Dyrektor generalny Fabrice Bregier poinformował, że Airbus postanowili zwiększyć maksymalny udŸwig tego samolotu o ok.4 proc. do 251 ton, aby maszyna mogła latać od 2020 r. na dłuższych trasach, np. z Londynu do Kuala Lumpur.

Pierwszy lot opóŸnił się z powodu póŸnego zakończenia montażu silników Trent 7000, bo ich producent nie mógł poradzić sobie z dwoma innymi projektami. Twierdzi, że nowe większe silniki sš o 10 proc. sprawniejsze i o połowę mniej głoœne od poprzedniej generacji.

Airbus podał, że nowy A330neo wejdzie do eksploatacji w połowie 2018 r., wczeœniej, gdy przystępował w 2014 r. do prac modernizacyjnych, planował premierę w IV kwartale 2017.

Bregier poinformował również, że Airbus nadal zakłada dostawę w tym roku ok. 200 wšskokadłubowych A320neo, ale będzie to trudne. Producent silników Pratt&Whitney, który miał z nimi problemy powodujšce opóŸnienia w dostawach samolotów testuje teraz przeprojektowane elementy silników i ma pod koniec roku zaczšć dostawy zmienionej wersji.

Na razie samoloty bez jednostek napędowych stojš na placu w Tuluzie, bo producent silników wysyła częœci zamienne do nich liniom, które uziemiły swe samoloty z powodu wczeœniejszych przeglšdów technicznych. Większoœć samolotów ma trafić do klientów, którzy wybrali nowe amerykańskie silniki GTF. Nie ma natomiast problemów z jednostkami produkowanymi rzez CFM Int'l, spółkę GE i Safrana.

A330neo i A320neo sš przykładami doœć taniego unowoczeœnienia dokonanego przez Airbusa, który podobnie jak Boeing chce wykorzystać skok w technologii projektowania silników, na czym skorzystajš też droższe nowe wersje A350 i B787.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL