Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Kanadyjskie airbusy z Alabamy

Wikimedia
Airbus obejmie większoœciowy udział w programie produkcji samolotów CSeries Bombardiera i będzie je montować w swym zakładzie w Alabamie Takie rozwišzanie pozwoli Kanadyjczykom ominšć amerykańskie cło 300 proc., Boeing jest zaskoczony Europejczycy i Kanadyjczycy cieszš się.
Największy europejski producent samolotów przejmie w programie regionalnych samolotów odrzutowych z Kanady 50,01 proc. bez poczštkowych kosztów w zamian za wsparcie samolotu, który zyskał sympatyków z powodu oszczędnego zużycia paliwa, ale mało zamówień (żadnego od 18 miesięcy) na skutek wštpliwoœci, czy przetrwa cały program. Kanadyjski Bombardier straci kontrolę nad projektem, na który wydał 6 mld dolarów, ale zyska znaczne oszczędnoœci, lepszš sieć sprzedaży i co najważniejsze, nowy układ sił w kosztownym sporze handlowym z Boeingiem. Resort handlu USA zagroził obłożeniem samolotów serii C (CSeries) cłem 300 proc. po uznaniu skargi Boeinga, że ich producent korzystał z bezprawnych subwencji i stosował dumping cenowy. Umowa z Airbusem oznacza, że maszyny CSeries mogš powstawać w montowni Airbusa w Alabamie, z ominięciem amerykańskich ceł importowych. - Montowanie ich w Stanach rozwišże kwestię cła, bo będzie to krajowy produkt - powiedział w Tuluzie prezes Bombardiera Alain Bellemare.
Szef Airbusa, Tom Enders uznał to rozwišzanie za korzystne dla Kanady i W.Brytanii, bo skrzydła do CSeries powstajš w Irlandii Płn. Powstanš też nowe miejsca pracy w Stanach. Umowa zaskoczyła Boeinga, uwikłanego od 13 lat w wojnę handlowš z Airbusem. Koncern nazwał te umowę "wštpliwš, bo zawarta przez dwóch konkurentów subwencjonowanych przez państwo". Prezes Bellemare ma nadzieje, że umowa zostanie zatwierdzona za 6-12 miesięcy.

Wszyscy zadowoleni

Francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire uznał umowę za "dobrš wiadomoœć, bo wszystko co konsoliduje Airbusa, europejski sektor lotniczy, zmierza w dobrym kierunku". Kanadyjski minister ds. innowacji, Navdeep Bains, który ma zezwolić na tę transakcję powiedział, że "nowe partnerstwo zaproponowane Bombardierowi może wprowadzić CSeries na drogę sukcesu". Brytyjski minister przemysłu Greg Clark zapowiedział bliskš współpracę z obiema firmami. Szefowa partii unionistów DUP, Arlene Foster powiedziała, że to "bardzo ważna wiadomoœć, oznaka promiennej przyszłoœci" dla ok.4200 zatrudnionych w Belfaœcie przy elementach CSeries. Prezes Bellemare wyjaœnił, że Bombardier zgodził się na to rozwišzanie nie na skutek skargi Boeinga, ale dlatego, że jest to słuszne posunięcie strategiczne. Prezes Lufthansy, Carsten Spohr uznał, że "współpraca dwóch potężnych partnerów i wspólna praca nad technologiami ma zasadnicze znaczenie dla przemysłu lotniczego. Jako duży klient Airbusa i premierowy klient CSeries Lufthansa skorzysta na przyszłej współpracy obu firm, które połšczš swe innowacje i kompetencje. CSeries to wspaniały samolot, ważny program i zasługuje na trwałš przyszłoœć. Po ostatniej decyzji jest ona bardziej pewna i to jest dobre dla lotnictwa, dla œrodowiska, z pewnoœciš dla Bombardiera, Airbusa i Grupy Lufthansa". Amerykańska Delta Air Lines, która zamówila 75 samolotów u Kanadyjczyków wywołujšc gniewna reakcję Boeinga nie jest obecnie pewna, kiedy zostanš dostarczone. Dyrektor generalny Gil West stwierdził, że harmonogram dostaw znalazł się pod znakiem zapytania. Łotewski Air Baltic, który jako pierwszy używa większej wersji CS300 stwierdził, że umowa z Tuluzy jest dobra wiadomoœciš, ale ma nadzieję, że nie wpłynie na ceny zamówionych przez niego 20 sztuk CS300. Według analityka sektora lotniczego, Richarda Aboulafia z Teal Group, Airbus i Bombardier sš teraz sojusznikami, co znacznie zwiększa możliwoœć silniejszego powišzania Boeinga z Embraerem w reakcji na to.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL