Lotnictwo

"Siedmiu wspaniałych" i ...Alitalia

Fotorzepa/Marta Bogacz
Lufthansa i easyJet znajdują się w gronie 7 linii lotniczych, które złożyły oferty na Alitalię. Ratowanie włoskiej linii może potrwać do końca 2018 r.

Alitalia, która rzadko miała zysk w ciągu 70 lat istnienia znajduje się od tego roku pod zarządem komisarycznym po odrzuceniu przez załogę planu zmniejszenia zatrudnienia.

W wyznaczonym etaminie złożono 7 kopert z ofertami na całość linii albo jej część - podała sama linia nie dodając innych szczegółów. Nie było możliwe dowiedzenie się, czy wśród tych ofert jest dotycząca całości przewoźnika.

Lufthansa i easyJet ujawniły wcześniej, że interesuje je tylko część aktywów, co nie zostanie dobrze przyjęte w Rzymie, który chce znaleźć kupca na całość. Rząd odrzucił hipotezę ponownej nacjonalizacji linii.

Niemcy nie ujawnili szczegółów swej oferty, ale oświadczyli, że dotyczy ona koncepcji nowej struktury organizacyjnej Alitalii, z bardziej skupionym modelem ekonomicznym mającym perspektywy rozwoju w przyszłości. "Corriere Della Sera" podał, że Lufthansa zaproponowała 500 mln euro za samoloty, sloty i pilotów. Chce też zmniejszyć o połowę załogę liczącą 12 tys. ludzi oraz liczbę lotów krótkich i średnich.

easyJet jest zainteresowany pewnymi aktywami Alitalii po restrukturyzacji, podał tylko tyle. Ryanair był zainteresowany pod warunkiem głębokiej restrukturyzacji włoskiej linii, ale szybko zrezygnował

Kandydaci mają do 30 kwietnia czas na poprawienie ofert, najlepsza z nich zostanie przedstawiona władzom. Procedura miała zakończyć się w listopadzie, ale przedłużono ja w ubiegłym tygodniu, co wzbudziło wątpliwości, czy uda sil szybko zawrzeć umowę, zwłaszcza że Włochy czekają wybory powszechne w 2018 r.

- Odroczenie terminów i nowy kredyt pomostowy rzędu dla linii świadczą, że Alitalia nadal działa ze stratą i nie można jej łatwo zrestrukturyzować, a jej siła negocjowania słabnie z czasem - uważa ekspert od lotnictwa na Uniwersytecie Bicocca w Mediolanie, Andrea Giuricin, autor publikacji "Prywatyzacja bez końca Alitalii". - W przyszłym roku Alitalia stanie sie tematem walki wyborczej - dodaje.

Linia jest wielkim problemem dla Rzymu, a każda radykalna restrukturyzacja mająca zadowolić zagranicznego inwestora nie przejdzie. Pozostaje więc czekać, aż któryś z kandydatów zgodzi się kupić ją.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL