Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

"Siedmiu wspaniałych" i ...Alitalia

Fotorzepa/Marta Bogacz
Lufthansa i easyJet znajdujš się w gronie 7 linii lotniczych, które złożyły oferty na Alitalię. Ratowanie włoskiej linii może potrwać do końca 2018 r.

Alitalia, która rzadko miała zysk w cišgu 70 lat istnienia znajduje się od tego roku pod zarzšdem komisarycznym po odrzuceniu przez załogę planu zmniejszenia zatrudnienia.

W wyznaczonym etaminie złożono 7 kopert z ofertami na całoœć linii albo jej częœć - podała sama linia nie dodajšc innych szczegółów. Nie było możliwe dowiedzenie się, czy wœród tych ofert jest dotyczšca całoœci przewoŸnika.

Lufthansa i easyJet ujawniły wczeœniej, że interesuje je tylko częœć aktywów, co nie zostanie dobrze przyjęte w Rzymie, który chce znaleŸć kupca na całoœć. Rzšd odrzucił hipotezę ponownej nacjonalizacji linii.

Niemcy nie ujawnili szczegółów swej oferty, ale oœwiadczyli, że dotyczy ona koncepcji nowej struktury organizacyjnej Alitalii, z bardziej skupionym modelem ekonomicznym majšcym perspektywy rozwoju w przyszłoœci. "Corriere Della Sera" podał, że Lufthansa zaproponowała 500 mln euro za samoloty, sloty i pilotów. Chce też zmniejszyć o połowę załogę liczšcš 12 tys. ludzi oraz liczbę lotów krótkich i œrednich.

easyJet jest zainteresowany pewnymi aktywami Alitalii po restrukturyzacji, podał tylko tyle. Ryanair był zainteresowany pod warunkiem głębokiej restrukturyzacji włoskiej linii, ale szybko zrezygnował

Kandydaci majš do 30 kwietnia czas na poprawienie ofert, najlepsza z nich zostanie przedstawiona władzom. Procedura miała zakończyć się w listopadzie, ale przedłużono ja w ubiegłym tygodniu, co wzbudziło wštpliwoœci, czy uda sil szybko zawrzeć umowę, zwłaszcza że Włochy czekajš wybory powszechne w 2018 r.

- Odroczenie terminów i nowy kredyt pomostowy rzędu dla linii œwiadczš, że Alitalia nadal działa ze stratš i nie można jej łatwo zrestrukturyzować, a jej siła negocjowania słabnie z czasem - uważa ekspert od lotnictwa na Uniwersytecie Bicocca w Mediolanie, Andrea Giuricin, autor publikacji "Prywatyzacja bez końca Alitalii". - W przyszłym roku Alitalia stanie sie tematem walki wyborczej - dodaje.

Linia jest wielkim problemem dla Rzymu, a każda radykalna restrukturyzacja majšca zadowolić zagranicznego inwestora nie przejdzie. Pozostaje więc czekać, aż któryœ z kandydatów zgodzi się kupić jš.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL