Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Sprzedaż linii lotniczej: Nowy kłopot z Alitališ

Bloomberg
Ostateczna data wyznaczona na sprzedaż Alitalii została przesunięta z 16 paŸdziernika 2017 na kwiecień 2018 roku - poinformowało włoskie Ministerstwo Transportu.

Nie podano oficjalnego powodu podjęcia takiej decyzji. Wczeœnie Włosi informowali, że jest 32 chętnych do przejęcia narodowego przewoŸnika. Potem ta liczba spadła do 8, w tym miało być 5 linii lotniczych i 3 fundusze inwestycyjne. Wiadomo, że nie było w tej grupie Ryanaira, bo irlandzka linia boryka się z jednym z największych kryzysów w swojej historii. Nie było też Lufthansy, bo prezes Carsten Spohr, który poczštkowo mówił o możliwoœci pozyskania włoskiej linii, teraz powiedział w wywiadzie dla „Handelsblatt", że taka opcja byłaby realna, gdyby pozwolono mu zbudować Alitalię od nowa. Natomiast w takim kształcie, jak jest obecnie, to w ogóle nie ma, o czym mówić.

Z pewnoœciš przeszkodš jest obecne zamieszanie ze sprzedażš Air Berlin, gdzie Lufthansie ma przypaœć ponad połowa upadłego konkurenta, a władze austriackie i — jak zwykle — Ryanair sprzeciwiajš się dominacji w Wiedniu największego niemieckiego przewoŸnika. Lufthansa jest właœcicielem Austrian Airlines, a teraz, razem z Air Berlin chce przejšć Fly Niki. I Ryanair i austriacki Urzšd Lotnictwa Cywilnego zapowiadajš interwencję w Komisji Europejskiej. W grze jest jeszcze brytyjski easyJet, zainteresowany i Air Berlin - chciałby przejšć 30 Airbusów 320 od AB, zaœ planów wobec Alitali na razie nie ujawnił.

W tej sytuacji rzšd włoski postanowił po raz kolejny udzielić linii kredytu pomostowego w wysokoœci 300 mln euro, po tym jak w maju 2017 wsparł Alitalię kwotš 600 mln euro. Wiadomo było, że te pienišdze sš w stanie utrzymać samoloty Alitalii w powietrzu nie dłużej, niż przez 6 miesięcy. Właœciciel 49 proc. akcji w Alitalii, linia Etihad z Abu Zabi po wpompowaniu 2 mld euro i zmianie zarzšdu zapowiedziała, że nie dopłaci do swojej włoskiej inwestycji ani pół euro. Alitalia od lat boryka się z kłopotami finansowymi, a w maju 2017 pracownicy linii odmówili wsparcia dla restrukturyzacji i cięcia zarobków. Był to warunek do prowadzenia wartego 2 mld euro planu ratunkowego. Alitalia jest na 13. miejscu w Europie pod względem przewiezionych pasażerów, a jej flota liczy ponad 100 samolotów.

Obecna ochrona przed wierzycielami, to powtórka sytuacji z 2008 roku. Teraz przewoŸnik operujšc w obecnym kształcie „spala" ponad 100 mln euro miesięcznie, ma niesfornš załogę, która na każdš próbę ratunku zwišzanš z cięciem przywilejów reaguje strajkami. Zadłużenie linii wynosi 3,3 mld euro.

Co w takim razie jest w Alitalii atrakcyjnego? Przede wszystkim siatka połšczeń, a więc i sloty w Ameryce Północnej i Południowej, kilkadziesišt doœć nowych airbusów 330 i boeingów 777 oraz pilotów, którzy sš w stanie te maszyny poprowadzić. Tyle, że akurat z pilotami jest coraz bardziej krucho, ponieważ obawiajšc się upadku linii, całymi grupami zaczęli się zwalniać i szukajš pracy w innych liniach. Sama Lufthansa potrzebuje 600 nowych pilotów, Austrian Airlines kolejnych 100. Nieoficjalnie, bo pracownicy Alitalii nie majš prawa rozmawiania z mediami, wiadomo, że konkurencja za poœrednictwem agencji zatrudniajšcych pilotów, bez pardonu wycišga z włoskiej linii kapitanów i pierwszych oficerów. Ryanair właœnie poinformował o zatrudnieniu ponad 80 nowych pilotów, nie informujšc skšd się oni wywodzš. Z kolei Chińczycy otwarcie obiecujš pierwszym oficerom Alitalii, że w ich liniach natychmiast wskoczš na fotel kapitana. Czyli mówišc wprost, kuszš pieniędzmi i awansami.

Zdaniem rzecznika Alitalii na razie nie ma powodów do niepokoju. —Oczywiœcie niektórzy z pilotów zwolnili się z pracy i nie ma się, co temu dziwić, jeœli weŸmie się pod uwagę sytuację, w jakiej zalazł się przewoŸnik - dodał. Odczuwalny jest również trend odchodzenia członków programu lojalnoœciowego do innych oferowanych przez pozostałych członków SkyTeamu. Nie chcš podzielić losu członków programu należšcego do niedawna do Oneworld Air Berlin. Po upadku linii zostali ze swoimi milami na lodzie. W SkyTeam najlepiej oceniany, bo najhojniejszy dla pasażerów jest SkyMiles amerykańskiej Delty.

Włoskich pilotów - za poœrednictwem agencji, bšdŸ bezpoœrednio chętnie zatrudnia również niskokosztowy Wizz Air.

— Piloci i personel pokładowy nie będš czekać, aż ich zwolniš, bšdŸ kiedy Alitalia pozostanie na ziemi na dobre. Pracy na rynku jest mnóstwo, chociażby w Afryce, gdzie lata coraz więcej Europejczyków — mówił Air Transport World profesor rzymskiego LUISS Guido Carli University, który wykłada tam historię lotnictwa cywilnego.

Jednym z kłopotów przy sprzedaży Alitalii będzie jej wycena rynkowa. Nieoficjalnie wiadomo, że Włosi zamierzajš zażšdać za 51 proc. udziałów ok miliarda euro. Etihad przejmujšc pakiet mniejszoœciowy w 2014 roku zapłacił 600 mln euro. „Bardzo bym się dziwił, gdyby znalazł się ktokolwiek, gotowy do przejęcia Alitalii w całoœci " — pisze na swoim blogu analityk lotniczy John Strickland. Najbardziej prawdopodobny scenariusz w tej chwili, to podział przewoŸnika, tak jak to stało się w przypadku Air Berlin.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL