Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

A380 wróci do Francji na badania

Francuscy specjaliœci przygotowujš skomplikowanš operację sprowadzenia do Francji samolotu A380 Air France, który awaryjnie lšdował w Kanadzie po eksplozji jednego z silników

Superjumbo lot AF 066 lecšcy z Paryża CDG do Los Angeles z 497 pasażerami i 245 członkami załogi wylšdował 30 wrzeœnia w bazie lotnictwa wojskowego Kanady w Goose Bay na Labradorze po eksplozji nad Grenlandiš jednego z 4 silników.

Pasażerów i zalegę zabrały dwa inne samoloty zastępcze po wielu godzinach oczekiwania na pokładzie, bo w bazie nie było warunków. Sama maszyna została.

Biuro badania katastrof lotniczych BEA podało tydzień temu o podjęciu œledztwa i pracuje nad najlepszym sposobem sprowadzenia superjumbo do Francji. Lot A380 na trasie 2300 mil (4260 km) będzie wymagać wymiany silnika. W pierwszym etapie uszkodzony silnik zostanie zdemontowany i przetransportowany do Walii, gdzie jego producent zbada go w zakładzie naprawczym w Cardiff. Następnie na prawym skrzydle zostanie zamontowany silnik zastępczy, ale tylko dla zachowania równowagi podczas lotu, bo nie będzie pracować.

Częœć elementów uszkodzonego silnika znaleziono 6 paŸdziernika na Grenlandii dzięki użyciu œmigłowca i wysłano do biura BEA pod Paryżem. Prowadzšcych postępowanie czeka nadal trudne zadanie znalezienia innych częœci przy obecnie złej pogodzie, zanim zostanš przykryte œniegiem.

Wprawdzie nikt podczas lotu AF 066 nie odniósł obrażeń, ale eksplozja silnika choć zdarza się bardzo rzadko, wymaga żmudnego œledztwa, by zapewnić, że inne samoloty nie będš narażone na ryzyko uszkodzenia przez elementy silnika lecšce z duża prędkoœciš.

Superjumbo używa silników GP7200 produkowanych przez Engine Alliance, spółkę General Electric i Pratta&Whitneya.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL