Rok temu między VC i zarządem trwał ostry konflikt, który zaowocował kilkoma strajkami, które mocno naruszyły opinię o Lufthansie, jako o jednym z najbardziej wiarygodnym przewoźniku lotniczym na świecie.
Ostatecznie, po twardych negocjacjach, w marcu 2017 podpisano porozumienie, które w tej chwili stało się umową długofalową. Przewiduje ona 15 procentową redukcję kosztów załóg pilotów (ale nie ich zatrudnienia), zmniejsza zobowiązania emerytalne o kwotę trzycyfrową w milionach euro, co gwarantuje pozytywny jednorazowy wpływ na EBIT w 2017, ściśle określa perspektywy zatrudnienia i kariery dla młodszych pilotów w Lufthansie, Lufthansie Cargo i Germanwings. Gwarantuje również stopniowy wzrost wynagrodzeń i jednorazowych płatności w miarę spadku kosztów strukturalnych.
Umowa ma być ważna przynajmniej do 2022 roku, musi jednak zostać zatwierdzona przez członków związku i będzie poddana głosowaniu. — Dzięki umowie zbiorowej stworzyliśmy podstawy dla nowego partnerstwa z VC, uważa Bettina Volkens, dyrektor zarządzająca ds. korporacyjnych zasobów ludzkich oraz prawnych. — Razem tworzymy warunki spokojnej współpracy do 2022 roku. Ten kompromis otwiera perspektywy dla naszych pilotów i stanowi znaczący czynnik przewagi konkurencyjnej naszej firmy – dodała.
System emerytalno-rentowy przejdzie zmianę z określonych świadczeń na określone składki, zgodnie z porozumieniem zawartym z personelem naziemnym i kabinowym. Zobowiązania emerytalne zostaną obniżone do „trzycyfrowej liczby w milionach euro" — jak podaje przewoźnik w komunikacie. Piloci utrzymają w przyszłości dotychczasowe świadczenia z tytułu osiągniętego wieku i będą mogli odprowadzać dodatkowe, dobrowolne składki. Obecny system płatności przejściowych zostanie utrzymany na dotychczasowych zasadach.
Natomiast do 2021 roku średni wiek pilotów Lufthansa Passenger Services przechodzących na emeryturę będzie stopniowo rosnąć do 60 roku życia. Jest to obecnie obowiązujący wiek dla pilotów Lufthansa Cargo i Germanwings. Piloci będą mogli również nadal chronić swoje prawa np. przed trwałą niezdolnością do wykonywania przelotów.