Historyczna decyzja zapadłą w Montrealu ba plenarnej sesji 39. zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO (27 września-7 października). Przedstawiciele 191 krajów postanowili zalecić przyjęcie ostatecznego tekstu rezolucji w sprawie globalnego mechanizmu rynkowego (GMBM) kontroli tych spalin.
Program ICAO, Schemat Równoważenia i Redukcji Związków Węgla Międzynarodowego Lotnictwa (CORSIA) ma na celu uzupełnienie koszyka działań ograniczających emisję CO2 przez transport lotniczy. Są to usprawnienia techniczne i organizacyjne, postęp w produkcji i korzystanie z dostępnych paliw zastępczych — ogłosiła ICAO.
Wdrażanie CORSIA zacznie się od fazy pilotażowej w latach 2021-23, po której nastąpi pierwszy etap w latach 2024-26; weźmie w nim udział 65 krajów, w tym Polska. Udział w obu będzie dobrowolny, ale w następnym etapie w 2027-35 r. wezmą udział wszystkie państwa należące do ICAO.
Przyjęto wyjątki dla grupy najmniej rozwiniętych krajów (np. Afganistan, Burkina Faso, Myanmar), krajów na maluch wyspach (Zielonego Przylądka, Haiti, Tuvalu), krajów rozwijających się bez dostępu do akwenów (Niger, Turkmenistan, Zimbabwe) oraz dla takich, w których transport lotniczy jest mało rozwinięty, niecałe 0,5 proc. światowego transportu pasażerów (Wenezuela, Senegal, Liban, Pakistan).
- Potrzebne były ogromne starania i zrozumienie dla osiągnięcia tego etapu, pragnę przyklasnąć duchowi konsensu i kompromisu wykazanemu przez kraje członkowskie, przemysł i społeczeństwo obywatelskie — oświadczył przewodniczący Rady ICAO, Olumuyiwa Benard Alu. — Teraz mamy praktyczne porozumienie i powszechną zgodę w kwestii popieranej przez wiele państw, które będą dobrowolnie uczestniczyć w GMBM od samego początku tego mechanizmu. To pozwoli CORSIA stać się pozytywnym i trwałym czynnikiem ograniczania na świecie emisji gazów cieplarnianych — dodał.