Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Pierwszy europejski A350 już w Helsinkach

materiały prasowe
Po odebraniu pierwszego Airbusa A350 XWB, maszyny konkurencyjnej dla Boeinga B787 Dreamlinera, Finnair chce zbudować swojš potęgę dzięki połšczeniom między Europš i Azjš

Swój dziewiczy lot pierwsza taka maszyna w barwach Finnaira wykonała na trasie Tuluza-Helsinki. Po odebraniu kolejnych maszyn - 4 do końca 2015 , łšcznie 19 w cišgu 8 lat Finnair chce stać się największym europejskim przewoŸnikiem na trasie Europa - Azja. A350 majš zaczšć od obsługi tras z Helsinek do Pekinu, Szanghaju, Bangkoku,Hongkongu i Singapuru, a potem także do Nowego Jorku (JFK) , Fukuoki w Japonii i kolejnego portu chińskiego Guangzhou (Kantonu). — Do roku 2017 zamierzamy wycofać wszystkie nasze Airbusy A340-300- mówił w Tuluzie wiceszef Finnaira,Juha Jarvinen. Nowe maszyny, które je zastšpiš spalajš o jednš czwartš mniej paliwa.

Finowie postanowili dopracować każdy szczegół nowej maszyny. Wnętrze samolotu zostało zaprojektowane w stylu nordyckim przez znanego artystę Vertti Kivi, a samego oœwietlenia jest kilka wersji, w tym imitacja zorzy polarnej. W klasie biznes z każdego fotela (46 miejsc) jest dostęp do przejœcia , w ekonomicznej „plus" (dopłata do klasy ekonomicznej 60 euro) 42 fotele. W ekonomii , która wydaje się bardzo przestronna jest po 9 foteli w rzędzie (3-3-3) - łšcznie 208. We wszystkich 3 klasach jest łšcznie 297 miejsc. Samolot jest wyciszony i ma doskonałš jakoœć powietrza, które jest wymieniane co 3 minuty.

Zdaniem Jarvinena Helsinki majš idealnš pozycję geograficznš do wykonywania połšczeń między Europš a Azjš Północnš, a nowe maszyny będš na tych trasach wykorzystywane w maksymalnym stopniu, bo lot powrotny nie potrwa dłużej, niż 24 godziny, zaœ czas przesiadki na helsińskim lotnisku wynosi jedynie 35 minut.

Finavia - operator helsińskiego lotniska w komunikacie podkreœlił, że jest pełna gotowoœć do obsługi tych maszyn i właœciwie jedyne modyfikacje, jakie musiały zostać przeprowadzone, to renowacja dwóch rękawów którymi pasażerowie wchodzš i wychodzš z samolotów.„Naszš ambicjš jest obsłużenie 20 mln pasażerów w roku 2020". Podobne ambicje ma warszawskie lotnisko im Chopina, które nastawia się jednak na szybszy przyrost ruchu. Helsińska Vantaa ma w tym roku przyjšć ok 16 mln osób, w przypadku portu Chopin może to być liczba bliska 11 mln. Nie tylko jednak lotniska w Warszawie i Helsinkach będš ze sobš konkurować. Także LOT zamierza się rozwijać dzięki połšczeniom na Daleki Wschód. — Ruch między Europš i Azjš będzie szybko rósł w najbliższych latach - uważa prezes Finavii, Kari Savolainen.— Dlatego musimy jak najszybciej unowoczeœnić lotnisko, tak aby sprostać temu, co oferuje konkurencja- dodał.

Piotr Rudzki z Helsinek

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL