Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Ruszyła inwestycja Lufthansy i GE

Od prawej: Tadeusz Koœciński, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Rolf Nikel — ambasador Niemiec w Polsce Johannes Bussman — prezes of Lufthansa Technik Thomas Böttger — Dyrektor Zarzšdzajšcy, XEOS Stefan Schmuck — Dyrektor Operacyjny, XEOS Carsten Spohr — Prezes of Lufthansa Group David Joyce — prezes of GE Aviation Jean Lydon-Rodgers — prezes of GE Aviation Services
materiały prasowe
W Œrodzie Œlšskiej symbolicznie wmurowano kamień węgielny pod budowę centrum serwisowania i naprawy silników samolotowych. Ta inwestycja , na którš LH Technik i GE Aviation wydadzš wspólnie miliard złotych została ogłoszona niespełna 10 miesięcy temu.

We wmurowaniu kamienia uczestniczyli m.in. Carsten Spohr — prezes Lufthansa Group, dr Johannes Bussman – prezes Lufthansa Technik, David Joyce – wiceprezes zarzšdu GE i prezes GE Aviation oraz Jean Lydon-Rodgers – prezes GE Aviaton Services, a także Tadeusz Koœciński – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Rolf Nikel – ambasador Niemiec w Polsce.

W symbolicznej kapsule czasu umieszczono m.in. oryginalnš matrycę grafiki przedstawiajšcej silnik samolotowy na tle centrum XEOS, autorstwa wrocławskiej artystki Marty Lech, list zespołu XEOS do przyszłych pokoleń pracowników i partnerów biznesowych centrum, wycięty w szkle zarys silnika Genx-2B, który będzie w przyszłoœci serwisowany w zakładzie i model samolotu Boeing 747-8, w którym montowane sš takie silniki.

XEOS, joint venture Lufthansa Technik AG i GE Aviation będzie jednym z najnowoczeœniejszych na œwiecie centrów serwisowania i naprawy silników samolotowych. Powstanie tam 600 nowych miejsc pracy. Na szkolenie kadry przeznaczono 60 mln PLN. Otwarcie centrum planowane jest na wiosnę 2019 roku. Prace na budowie wystartowały na poczštku sierpnia 2017 roku. Wyrównano teren, przerzucajšc na placu budowy ponad 35 tys. metrów szeœciennych ziemi, wylano sporš częœć fundamentów. W połowie paŸdziernika do koparek i dŸwigów dołšczš żurawie budowlane, aby rozpoczšć prace zwišzane z konstrukcjš szkieletu budynku: wzniesionych zostanie ponad 200 betonowych kolumn, każda o wadze ok. 35 ton. W sumie podczas prac budowlanych zużyte zostanie ok. 1700 ton stali i 20 tys. metrów szeœciennych betonu.

Plac budowy centrum XEOS ma powierzchnię około 14 hektarów. Budynek zakładu w stanie surowym zamkniętym będzie gotowy w marcu 2018 roku. Latem 2018 roku pojawiš się tam pierwsze elementy wyposażenia, które w przyszłoœci posłuży do naprawy silników. Przekazanie budynków inwestorowi zaplanowano na grudzień 2018 roku, tak by wiosnš 2019 roku centrum mogło przyjšć pierwsze kontrakty.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Dzisiaj w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na cały m œwiecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały łšcznie 5 mln godzin. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantujš niższe zużycie paliwa oraz mniejszš o 15% emisję CO2. Silniki GE9X, które do zakładu będš trafiać od 2021 roku, sš natomiast najnowoczeœniejsze w swojej klasie a formalnie na rynku zadebiutujš w 2019 roku,. Linie lotnicze zamówiły już ponad 700 sztuk.

Obecnie w XEOX pracuje 86 osób, do końca roku zwiększy się o 14 kolejnych, a docelowo ta liczba wzroœnie do 600.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL