Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Nie wszyscy zarobiš na nowym lotnisku

Bloomberg
Dzięki budowie CPK kokosy mogš zbić właœciciele gruntów, na których stanš hotele i parki logistyczne. Ale będš i tacy, co stracš.
Wywłaszczeni pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów mogš liczyć tylko na odszkodowania. – Spodziewam się, że zostanie zastosowany taki sam mechanizm jak przy wykupie ziemi pod autostrady i drogi szybkiego ruchu – mówi Kuba Karliński, członek zarzšdu firmy Magmillon i inwestor na rynku nieruchomoœci. – Odszkodowania będš oparte na wycenach rzeczoznawców – dodaje. – Nie widzę tu możliwoœci spekulacji – dopowiada Barbara Bugaj, analityk urban.one. Z danych serwisu wynika, że w Stanisławowie œrednia cena działki rolnej to 6 zł za mkw. W ostatnich dwóch latach kupowano tam tylko takie nieruchomoœci. Ceny mkw. gruntu pod zabudowę jednorodzinnš w Baranowie to ok. 47 zł za mkw. – Właœciciele działek rolnych wokół lotniska na inwestycji zyskajš jedynie wtedy, gdy sprzedadzš je prywatnym firmom pod hotele, parki logistyczne – mówi Bugaj. Tereny pod inwestycje komercyjne, jak szacuje Kuba Karliński, dziœ mogš być warte ok. 150 zł za mkw. – Budowa lotniska może je nawet podwoić. Nie stanie się to jednak z dnia na dzień – zastrzega.

Interes życia

Baranów to gmina rolnicza. – Mamy bardzo dobre i wydajne ziemie – mówi wójt Andrzej Kolek. – Na razie ziemia podlega ochronie, a jej obrót reguluje ustawa o ustroju rolnym. Może jš kupić tylko rolnik – mówi. – Nie wyobrażam sobie zresztš, że port miałby powstać w samym Stanisławowie. To mała, zwarta wieœ. Mieszka tu 120, może 140 osób. W całej gminie – 5,2 tys. Osiem–dziewięć lat temu wskazywany był rejon między Starš Pułapinš a miejscowoœciš Osiny, gdzie zabudowa nie jest tak gęsta. W mojej ocenie Stanisławów może dać tylko nazwę nowemu portowi – tłumaczy. Wójt przyznaje, że zapowiedŸ inwestycji na pewno rozbudza wyobraŸnię chcšcych zarobić na nieruchomoœciach. – Niektórzy będš chcieli zrobić interes życia – mówi. Według Kuby Karlińskiego jednym z kryteriów wyboru akurat tej lokalizacji jest jej rolniczy charakter. – Budynków, za które trzeba zapłacić wyższe odszkodowania, jest niewiele. Ziemia rolna, nawet wysokiej klasy bonitacyjnej, jest znacznie tańsza niż przeznaczona pod zabudowę mieszkaniowš, usługowš czy przemysłowš – tłumaczy.

Rynek zamarł

Kto zrobi interes życia? – Rynek nieruchomoœci zamarł w oczekiwaniu na wyznaczenie obszaru inwestycji – mówi Marcin Tylczyński z firmy deweloperskiej W&M Dom, która inwestuje w powiecie grodziskim. – Na razie nikt nie zaryzykuje, inwestujšc w nieruchomoœci w tamtym rejonie. To się zmieni, gdy dowiemy się więcej. Na pewno będš chętni na ziemię. Zarobiš właœciciele działek, na których powstanš obiekty komercyjne. Rynek mieszkaniowy też zyska, ale w miejscowoœciach poza Baranowem, na przykład w Jaktorowie, Międzyborowie. Port lotniczy to przecież nowe miejsca pracy. Ludzie nie będš tam dojeżdżać z końca Warszawy – dodaje. Także Jarosław Mikołaj Skoczeń, ekspert Emmerson Realty, ocenia, że właœciciele ziemi będš się wstrzymywać ze sprzedażš do czasu podania pełnej informacji o inwestycjach. Henryk Tuszyński, przedsiębiorca i producent rolny z Grodziska, ocenia, że na budowie portu zyskajš tylko właœciciele nieruchomoœci w Baranowie. – Wielu już zaciera ręce. Ceny pójdš w górę – mówi. – Pojawiš się spekulanci i osoby dobrze poinformowane, które wiedzš, gdzie i co może powstać. Dla Grodziska i innych miejscowoœci niedaleko Baranowa wiadomoœć o budowie portu jest fatalna. Nieruchomoœci stracš na wartoœci. Kto będzie chciał mieszkać w nieustannym huku? Wzroœnie choćby liczba samochodów przejeżdżajšcych przez Grodzisk. Zyskamy jedynie decybele.

Opinia

Bartosz Turek | ekspert Open Finace Tak duże inwestycje, jak CPK, zawsze majš wpływ na rynek nieruchomoœci. Baranów to słabo zurbanizowane tereny, gdzie popyt na działki generowali inwestorzy indywidualni szukajšcy spokojniejszych, ale dobrze skomunikowanych z Warszawa miejsc, oraz rolnicy kupujšcy ziemię pod intensywne uprawy. Budowa portu lotniczego to ogromny impuls do rozwoju sektora logistycznego i usług zwišzanych z obsługš lotniska, będš powstawać m.in. parkingi, hotele. Ceny ziemi w doœć szeroko pojętej okolicy powinny więc stopniowo rosnšć. Każdy kolejny etap inwestycji będzie miał wpływ na wyceny działek w okolicy.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL