Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

United kupuje więcej mniejszych A350

A350
materiały prasowe
United Airlines zamówił 10 samolotów A350 więcej, ale zrezygnował z największej wersji i opóŸnił ich odbiór dla zachowania gotówki — podały obie firmy

Amerykański przewoŸnik zamówił 45 A350-900 zamiast 35 przyszłych A350-1000, który na razie jest na etapie próbnych lotów, a ma wejœć do eksploatacji pod koniec roku. Zmiana jest z jednej strony ciosem dla producenta, który traci kluczowego klienta na największš wersję samolotu szerokokadłubowego, ale z drugiej strony zachowuje obecnoœć we flocie dużych maszyn United.

Dyrektor finansowy tej linii, Andrew Levy wyjaœnił na konferencji prasowej, że mniejsza wersja na 325 miejsc jest lepiej dostosowana do sieci United. Samoloty te zastšpiš maszyny B777-200ER, które w 2022 r., zacznš mieć 25 lat. — Mamy wiele innych opcji, jakie możemy jeszcze wykorzystać w podobnych parametrach ekonomicznych — stwierdził Levy. Zdaniem przedstawicieli sektora, linia ta może zainteresować się wersjš -1000 i innymi typami, jeœli zmieniš się potrzeby jej floty.

Dyrektor finansowy tej linii, Andrew Levy wyjaœnił na konferencji prasowej, że mniejsza wersja na 325 miejsc jest lepiej dostosowana do sieci United. Samoloty te zastšpiš maszyny B777-200ER, które w 2022 r., zacznš mieć 25 lat. — Mamy wiele innych opcji, jakie możemy jeszcze wykorzystać w podobnych parametrach ekonomicznych — stwierdził Levy. Zdaniem przedstawicieli sektora, linia ta może zainteresować się wersjš -1000 i innymi typami, jeœli zmieniš się potrzeby jej floty.

Zamówienie airbusów wstrzymano w planach United przed połšczeniem tej linii w 2010 r. z Continental Airlines, która korzystała wyłšcznie z samolotów Boeinga. Według analityków lotnictwa cywilnego, istnieje ryzyko wypchnięcia A350-1000 z największego na œwiecie przewoŸnika, który złożył zamówienia na dużš liczbę B777-300ER.

Amerykanie chcieli też odroczyć odbiór A350, co może doprowadzić do wprowadzenia klauzul o rosnšcych cenach i dać producentom dodatkowe argumenty przetargowe w negocjacjach. Firma matka United Continental Holdings podała o odroczeniu odbioru A350 pod koniec 2022 r. do 2027, co pozwoliło zmniejszyć jej najbliższe wydatki o miliard dolarów. Nowa umowa ma dla Airbusa wartoœć dodatkowych 1,5 mld dolarów w cenach katalogowych. A350-1000 kosztuje bez rabatu 359,3 mln wobec 311,2 mln w przypadku wersji -900.

Utrzymanie zamówienia na A350 uważano za najważniejsze zadanie nowego wiceprezesa Airbusa ds. sprzedaży, Kirana Rao, mianowanego niedawno na miejsce weterana Johna Leahy, który wkrótce przechodzi na emeryturę.

A350-1000 miał konkurować ze starszym B777-300ER, którego produkcja maleje, ale Airbusowi nie udało się zachować dynamiki w segmencie największych samolotów 2-silnikowych, bo Boeing odpowiedział uruchomieniem produkcji większego B777X. Zamówienia na A350-1000 osišgnęły w lipcu szczyt 212 sztuk, jednš czwartš całej rodziny A350.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL