Qatar Airways chce anulować zakupy u Airbusa

Kontrowersyjny prezes katarskich linii lotniczych Qatar Airways Ahmed al-Baker znów wykłóca się z Airbusem. Żeby umocnić swoją pozycję zaczął od kolejnego anulowania zamówień samolotów.

Aktualizacja: 04.09.2016 12:24 Publikacja: 04.09.2016 11:44

Qatar Airways chce anulować zakupy u Airbusa

Foto: Bloomberg

Szef Qatara zdecydował, że nie odbierze kolejnych 2 maszyn A320 neo. Z pierwszego identycznego zamówienia zrezygnował na wiosnę. Airbus, dla którego katarski przewoźnik jest jednym z najważniejszych klientów, poinformuje o swoim portfelu zamówień we wtorek, 6 września. Wtedy będzie wiadomo, czy Ahmed al-Baker tylko groził, jak często to robił, czy też mówił serio.

Na razie na płycie centrum wydawania samolotów w Tuluzie, gdzie Airbus ma swoją centralę i główną bazę, stoi kilka maszyn Qatara. Trzy z nich są odstawione na bok, co wygląda dość dziwnie, bo mają zafoliowane koła i silniki. Przedstawiciele Airbusa w nieoficjalnych rozmowach z „Rzeczpospolitą" przyznają, że każda wizyta al-Bakera w Tuluzie jest „wydarzeniem". Przy tym kłopoty są nie z samymi samolotami Airbusa, ale z silnikami Pratt&Witney PW1100G, które sprawiają czasami kłopoty. Ale Airbus zapewnia, że „cały czas robi wszystko, aby rozwiązać problem".

Katarczycy zamówili 50 maszyn z serii A320 neo: 34 A320 neo i 16 A321 neo. W proteście przeciwko opóźnieniom w dostawach odwołali zamówienie na dwie maszyny, teraz grożą skasowaniem dwóch kolejnych.

Al Baker przy okazji wini również Airbusa za swoje kiepskie wyniki finansowe. Jego zdaniem zostały one spowodowane opóźnieniami dostaw A350, ponieważ był w stanie odebrać w tym roku tylko trzy egzemplarze, zamiast zaplanowanych pięciu. Fabrice Bregier, prezes Airbusa zapewniał podczas spotkania z dziennikarzami w ostatni wtorek, że jego firma wywiąże się ze wszystkich tegorocznych zamówień.

Qatar Airways nie jest jedynym, który ucierpiał z powodu opóźnień. Ale inni przewoźnicy nie robią z tego międzynarodowych spektakli. Tajlandzkie linie Thai Airways International miały odebrać swój pierwszy samolot tego typu na początku czerwca, a odebrały dopiero teraz.

Tymczasem z drugiej strony wiadomo, że niskie ceny ropy i taniejący gaz zmuszają do niedawna bardzo rozrzutnych Katarczyków do oszczędności, tym bardziej że trwają właśnie wielkie projekty infrastrukturalne - jak chociażby budowa stadionów na Mundial 2020. Nie przyniosły oczekiwanych zysków wielkie inwestycje w Europie, bo na przykład pieniądze wpompowane w Grupę Volkswagena na razie przyniosły straty. Dlatego rząd nakazał przedstawicielom administracji publicznej, którzy mają obowiązek latania narodowym przewoźnikiem rezygnację z podróży klasą pierwszą i biznesem. Na liście cięć znalazły się też podróże biznesowe na konferencje międzynarodowe. Z tego powodu luksusowe kabiny z przodu samolotów Qatara nie są już tak pełne, jak w przeszłości. A to one właśnie dostarczają największych wpływów.

- Państwo nie jest już w stanie zapewnić wszystkiego-ostrzegł emir Kataru Szejk  Tamim ibn Hamad Al Sani.

Danuta Walewska z Tuluzy

Szef Qatara zdecydował, że nie odbierze kolejnych 2 maszyn A320 neo. Z pierwszego identycznego zamówienia zrezygnował na wiosnę. Airbus, dla którego katarski przewoźnik jest jednym z najważniejszych klientów, poinformuje o swoim portfelu zamówień we wtorek, 6 września. Wtedy będzie wiadomo, czy Ahmed al-Baker tylko groził, jak często to robił, czy też mówił serio.

Na razie na płycie centrum wydawania samolotów w Tuluzie, gdzie Airbus ma swoją centralę i główną bazę, stoi kilka maszyn Qatara. Trzy z nich są odstawione na bok, co wygląda dość dziwnie, bo mają zafoliowane koła i silniki. Przedstawiciele Airbusa w nieoficjalnych rozmowach z „Rzeczpospolitą" przyznają, że każda wizyta al-Bakera w Tuluzie jest „wydarzeniem". Przy tym kłopoty są nie z samymi samolotami Airbusa, ale z silnikami Pratt&Witney PW1100G, które sprawiają czasami kłopoty. Ale Airbus zapewnia, że „cały czas robi wszystko, aby rozwiązać problem".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej