Bilans 4 dni Farnborough 2018: wygrana Boeinga

Po 4 dniach poświęconych biznesowi na salonie Boeing og¬osi¬ zwycięstwo nad Airbusem pod względem liczby sprzedanych samolotów

Publikacja: 20.07.2018 08:38

Bilans 4 dni Farnborough 2018: wygrana Boeinga

Foto: Bloomberg

Koncern z Chicago otrzymał potwierdzone (zadatkowane) i wstępne zamówienia na 528 samolotów (teoretycznie na 673, ale 145 miał już wcześniej zarejestrowane w swym portfelu), natomiast Airbus uzyskał na 431 maszyn albo na 371, jeśli odliczyć zamówienia niedawno przejętych od Bombardiera na CSeries/A220. Kanadyjczycy skorzystali na tym sojuszu bo sprzedali pewnej linii z USA 60 A220-300 za 5,5 mld dolarów. Przed salonem amerykańska JetBlue zamówiła 60 takich samych.

Czwartego dnia anonimowy klient zamówił u Boeinga 100 B737 MAX o wartości 11,7 mld dolarów, dwa inne „anonimy" kupiły 15 B787-9 za 4,2 mld; jeden jest premierowym klientem, drugi zwiększa swą flotę. A amerykańska Hawaiian Airlines zdecydowała się w końcu na 10 B787-9 za 2,82 mld dolarów i wybrała opcję na 10 następnych, rezygnując z A330neo.

Firma leasingowa Novus Aviation Capital postanowiła kupić cztery B777-300ER o wartości 1,44 mld dolarów.

Airbusowi udało się ostatecznie przekonać tanią linię z Malezji AirAsiaX do A330neo-900. Fiali nie lubiącej rozgłosu AirAsia zamówiła dodatkowo 34 maszyny zwiększając swe zamówienie do 100 sztuk. Do ostatniej chwili ważyła się sprawa ceny, właściciel linii Tony Fernandes opuścił salon w połowie trwania. Azjaci grozili, że kupią samoloty u Boeinga, w końcu zdecydowali się zwiększyć zamówienie. Dostawy zaczną się w IV kwartale, samoloty będą stacjonować w bazach w Malezji, Tajlandii i na Filipinach. Airbus stracił jednak nadzieję na sprzedanie temu klientowi 100 mniejszych A321neo.

Prywatna linia VietJet szalała, w czwartek podpisała list intencyjny na dodatkowe 50 A321neo za 6,5 mld dolarów. Porftel zamówień wietnamskiego przewoźnika zwiększył, się do 129 airbusów: 123 A321neo i sześciu A321ceo. Wcześniej kupił 200 B737 MAX 10 i 8.

W środę chiński konglomerat HNA zamówił 20 samolotów regionalnych ARJ21 produkcji COMAC. To pierwszy kontrakt po podpisaniu przez obie chińskie firmy na początku czerwca umowy o współpracy, która zakłada kupno 100 ARJ21 i 200 C919. Pierwsze 20 sztuk trafi do Urumqi Airlines.

Rosyjski producent Suchoj (Sukhoi Civil Aircraft) poinformował, że firma start-up AeroPeru podpisała z nim list intencyjny na kupno SSJ 100. Zamierza rozpocząć latanie w 2020 r. i może kupić kilkanaście sztuk, a takie MC-21 firmy Irkut.

Do większości tych samolotów są potrzebne silniki trzech największych producentów: CFM Int„l, Rolls Royce i Pratt & Whitney. Spółka GE i Safran podała już na salonie, że sprzedała 858 silników LEAP i CFM56 o wartości 125,7 mld dolarów. Pozostali producenci zawierali porozumienia z poszczególnymi klientami, nie ujawniając wartości kontraktów, bo największe korzyści czerpią z serwisowania. Cena silnika równa się połowie ceny samolotu w jego cyklu życia czyli 25-30 lat.

Tegoroczny salon był miejscem składania zamówień przez wielu anonimowych klientów, co nie zdarzało się dotąd na takich imprezach mających nadać im jak największy rozgłos. Jeden ze znamienitych gości stwierdził: — Jaki salon? To był raczej salon UFO w tym roku.

Koncern z Chicago otrzymał potwierdzone (zadatkowane) i wstępne zamówienia na 528 samolotów (teoretycznie na 673, ale 145 miał już wcześniej zarejestrowane w swym portfelu), natomiast Airbus uzyskał na 431 maszyn albo na 371, jeśli odliczyć zamówienia niedawno przejętych od Bombardiera na CSeries/A220. Kanadyjczycy skorzystali na tym sojuszu bo sprzedali pewnej linii z USA 60 A220-300 za 5,5 mld dolarów. Przed salonem amerykańska JetBlue zamówiła 60 takich samych.

Czwartego dnia anonimowy klient zamówił u Boeinga 100 B737 MAX o wartości 11,7 mld dolarów, dwa inne „anonimy" kupiły 15 B787-9 za 4,2 mld; jeden jest premierowym klientem, drugi zwiększa swą flotę. A amerykańska Hawaiian Airlines zdecydowała się w końcu na 10 B787-9 za 2,82 mld dolarów i wybrała opcję na 10 następnych, rezygnując z A330neo.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego