Drugi dzień Farnborough 2018: teraz lepszy Boeing

Wartość kontraktów drugiego dnia salonu lotniczego powtórzyła się z pierwszego: ponad 61 mld dolarów. Tym razem Boeing był wyraźnie lepszy od Airbusa zdobywając pakiet za 26,5 mld dolarów wobec 19,9 mld. Dołączył do nich Embraer z sumą 15 mld dolarów

Aktualizacja: 18.07.2018 10:52 Publikacja: 18.07.2018 08:45

Drugi dzień Farnborough 2018: teraz lepszy Boeing

Foto: Bloomberg

Firma leasingowa Air Lease Corp ogłosiła zamówienie na 78 samolotów, 75 B737 MAX 8 i trzy B787-9 za 9,6 mld dolarów, Dwadzieścia pierwszych B737 i dreamlinery zostały zadatkowane, pozostałe 55 są w opcji, ale powinny szybko zostać potwierdzone.

Inny leasingodawca Aviation Capital Group kupiła 20 B737 MAX 8 za 2,3 mld dolarów. Volga-Dnepr Group i Cargo Logic Holding podpisały list intencyjny na 20 B777 F w wersji cargo o wartości 9,8 mld dolarów i potwierdziły zamówienie pięciu B747-6 cargo za 2 mld. Indyjska Vistara zadatkowała kupno sześciu B787-9 B Dreamliner i zastrzegła opcję na 4 następne. Ten kontrakt szacuje się na 2,8 mld dolarów, a dzienny „utarg" wyniósł 26,5 mld

Airbus został w tyle, z łączną sumą 19,9 mld dolarów. Klient zachowujący anonimowość podpisał list intencyjny na 75 A320neo za 8,2 mld dolarów i 25 A321neo za 3,2 mld.

Grupa inwestorów z Davidem Neelemanem, założycielem JetBlue, akcjonariuszem TAP Portugal i większościowym udziałowcem brazylijskiej Azul, podpisała list intencyjny na 60 A220-300 za 5,45 mld dolarów. To pierwsze samoloty Bombardiera przemianowane na airbusy, będą stanowić flotę nowej linii lotniczej Moxy w Stanach, ich dostawy zaczną się w 2021 r. Kanadyjski producent miał duże trudności ze znalezieniem klientów, sytuacja uległa natychmiast poprawie po przejęciu tego programu przez Airbusa.

- Ci faceci (Bombardier) nie mieli wzrostu od dawna — powiedział Neeleman agencji Bloomberga — a mnóstwo miejscowości jest słabo obsłużonych, a bilety są naprawdę drogie. Wszędzie są strefy cierpienia. Ogólnie paliwo drożeje, ale mam bardzo oszczędne samoloty — dodał.

A220 pomogą jego nowej linii skupić się na służeniu pasażerom i ich satysfakcji. podoba mu się duży zasięg tych maszyn, co pozwoli stworzyć wiązane loty z innymi liniami, w których ma udziały: Azul i TAP.

Biznesman poinformował, że mała ekipa już pracuje na projektem linii w Stanach, zamierz wystąpić do urzędu lotniczego FAA o certyfikację w ciągu 14-18 miesięcy. Nowa linia „może stać się supertanim przewoźnikiem albo na bardzo długich trasach w klasie biznes z płaskimi fotelo-łóżkami" -= powiedział.

Tania filia brytyjskiej gruby IAG, Level postanowiła kupić dodatkowe dwa A330-200 za 500 mln dolarów.

Kolejny klient, który nie chciał ujawnić się, złożył zamówienie na osiem A350-900 za 2,5 mld dolarów. Chińska Peach Aviation będzie pierwszym w Azji użytkownikiem A321neo LR o wydłużonym zasięgu, bo wybrała te samoloty zamiast wcześniej dwóch A320neo.

Airbus nie tylko sprzedaje samoloty, ale postanowił ponadto zwiększyć przychody z usług handlowych z 3,2 mld dolarów do 10 mld w przyszłej dekadzie. Zamierza to osiągnąć oferując klientom części zamienne, podawać przewidywane dane dotyczące serwisowania, przerabiać wnętrza kabin, szkolić pilotów i optymalizować organizację lotów. Popyt na takie usługi wzrośnie na skutek dwukrotnego zwiększenia ruchu pasażerskiego w następnych 15 latach. Wiceprezes ds. obsługi klientów, Philippe Muhn poinformował, że w rok po uruchomieniu platformy danych lotniczych Skywise Airbus ma 22 klientów z 2500 samolotami korzystającymi z tego systemu.

Wtorek był doskonałym dniem dla brazylijskiego Embraera, któremu udało się zawrzeć umowy na 275 samolotów za 15 mld filarów; podpisał listy intencyjne z brazylijską linią Azul (21 E195-E2), amerykańska Republic Airways Holdings (sto E175 z opcją na sto następnych)., kuwejcką Wataniya Airways (10 E195-E2 plus opcja na dalsze 10). Helvetic Airways kupiła 12 E190-E2 z opcją na dalsze 12, Mauritania Airlines zamówił dwa E175, leasingodawca Nordic Aviation Capital zamówił trzy E190, tajemniczy klient zadatkował trzy E195-E2 i zastrzegł opcję na dwa dalsze.

Wtorek okazał się pechowy dla Japończyków. Mitsubishi Aircrafrt pokazała pierwszy japoński samolot pasażerski od lat 60., regionalny MRJ An 90 miejsc, w poniedziałek wykonał lot pokazowy, a następnego dnia został uszkodzony podczas spychania na miejsce postoju. „Po wstępnej ocenie samolotu podjęliśmy decyzję, że nie wykona lotu pokazowego i skupimy się na prezentowaniu go na stojąco" — oświadczył producent.

Firma leasingowa Air Lease Corp ogłosiła zamówienie na 78 samolotów, 75 B737 MAX 8 i trzy B787-9 za 9,6 mld dolarów, Dwadzieścia pierwszych B737 i dreamlinery zostały zadatkowane, pozostałe 55 są w opcji, ale powinny szybko zostać potwierdzone.

Inny leasingodawca Aviation Capital Group kupiła 20 B737 MAX 8 za 2,3 mld dolarów. Volga-Dnepr Group i Cargo Logic Holding podpisały list intencyjny na 20 B777 F w wersji cargo o wartości 9,8 mld dolarów i potwierdziły zamówienie pięciu B747-6 cargo za 2 mld. Indyjska Vistara zadatkowała kupno sześciu B787-9 B Dreamliner i zastrzegła opcję na 4 następne. Ten kontrakt szacuje się na 2,8 mld dolarów, a dzienny „utarg" wyniósł 26,5 mld

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny