Farnborough Airshow: 118 samolotów pierwszego dnia

Salon lotniczy w Farnborough (11-17 lipca) zaczął się od mocnego akcentu: gwałtowna burza po południu nie przeszkodziła w pierwszych kontraktach

Aktualizacja: 12.07.2016 10:48 Publikacja: 12.07.2016 10:38

Farnborough Airshow: 118 samolotów pierwszego dnia

Foto: AFP

Airbus, Boeing, Embraer i Mitsubishi Aircraft ogłosiły zadatkowane kontrakty, zamiar kupna i listy intencyjne na 118 samolotów o wartości 14,6 mld dolarów w cenach katalogowych.

Virgin Atantic zamówił 12 A350-1000 za 4,4 mld dolarów, chiński Xiamen Airlines 30 B737 MAX 200, firma leasingowa Air Lease trzy A350-900 i jeden A321neo za miliard dolarów, Air Cote d'Ivoire jeden A320neo, Jetstar Pacific dziesięć A320ceo, Standard Chartered Bank zadatkował kupno 10 B737-800, chińska Donghai Airlines 25 B737 MAX 8 i pięć B787-9, izraelska Arkia Airlines dwa A330-900 z opcją na 2 dalsze za 1,15 mld dolarów.

Producent samolotów regionalnych Embraer, oferujący odrzutowce E2 z nowymi silnikami podpisał z Arkia Airlines list intencyjny na sześć A195-E2 z opcją na 4 dalsze, a z indonezyjską Kalstar Aviation potwierdzone zamówienie na pięć A190-E2 z opcją na dalsze 5. Firma leasingowa Nordic Aviation Capital zamówiła cztery starsze E190.

Mitsubishi Aviation pozyskał pierwszego klienta w Europie: szwedzka firma leasingowa Rockton kupiła 10 regionalnych MRJ90 i zastrzegła opcję na 10 następnych. Prace nad tym samolotem nadal trwają, ma wejść na rynek w 2018 r. Japończycy mają zamówienia na ok. 430 sztuk z USA i Azji.

Boeing zapowiedział uruchomienie w 2017 r. produkcji nowej wydłużonej wersji samolotu dalekiego zasięgu B777X i dostawę pierwszej sztuki w 2020 r.

Segment wojskowy

Gwiazdą tegorocznego salonu jest nowy myśliwiec wielozadaniowy F-35 Lockheeda Martina. Miał pojawić się 2 lata temu, ale defekt silnika zmusił Amerykanów do anulowania przylotu. Maszyna wzbudziła duże zainteresowanie, obejrzenie kokpitu wymagało cierpliwego odstania w kolejce.

Co do biznesu, to brytyjski resort obrony sfinalizował 2 kontrakty z Boeingiem na 9 samolotów rozpoznania morskiego P-8A Poseidon z serwisowaniem i szkoleniem (resort chce na to wydać 3 mld funtowi w ciągu dekady) i na 50 śmigłowców Apache AH-64E o wartości 2,3 mld dolarów.

Norwegia jest zainteresowana 5-6 Poseidonami Boeinga, postanowiła kupić też myśliwce F-35.

Airbus, Boeing, Embraer i Mitsubishi Aircraft ogłosiły zadatkowane kontrakty, zamiar kupna i listy intencyjne na 118 samolotów o wartości 14,6 mld dolarów w cenach katalogowych.

Virgin Atantic zamówił 12 A350-1000 za 4,4 mld dolarów, chiński Xiamen Airlines 30 B737 MAX 200, firma leasingowa Air Lease trzy A350-900 i jeden A321neo za miliard dolarów, Air Cote d'Ivoire jeden A320neo, Jetstar Pacific dziesięć A320ceo, Standard Chartered Bank zadatkował kupno 10 B737-800, chińska Donghai Airlines 25 B737 MAX 8 i pięć B787-9, izraelska Arkia Airlines dwa A330-900 z opcją na 2 dalsze za 1,15 mld dolarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej