Branża lotnicza Wenezueli też w kryzysie

Hiperinflacja i brak części zamiennych doprowadziły do kryzysowej sytuacji transportu lotniczego w Wenezueli: opóźnienia są nagminne, a w dodatku trudno o bilety — stwierdziła branżowa organizacja

Publikacja: 08.07.2018 11:57

Branża lotnicza Wenezueli też w kryzysie

Foto: Bloomberg

Krajowa flota zmalała od 2014 r. o 80 proc. do ok. 20 sprawnych samolotów, co skomplikowało życie mieszkańcom, którzy chcą skorzystać z fachowej pomocy lekarskiej czy odwiedzić krewnych — stwierdziło zrzeszenie sektora lotniczego Ceveta. Ponadto od 2016 r. trwa stałe wycofywanie się z tego kraju międzynarodowych przewoźników, wielu z nich opuściło Wenezuelę po latach inwestowania w ten kiedyś bogaty kraj regionu.

Osiem lokalnych linii lotniczych nadal lata, najbardziej aktywne są Laser, Avior i państwowa Conviasa — poinformował prezes Ceveta, Jorge Alvarez. Linie te musiały jednak ograniczyć działalność, bo państwowy system kontroli dewizowej nie daje im dostępu do dolarów. — Nie mamy części zamiennych, bo rząd nie jest w stanie zapewnić nam niezbędnych dewiz. A bez dolarów nie możemy oferować lepszych usług — powiedział.

Avior i Laser nie zareagowały na prośby o ocenę sytuacji, podobnie Conviasa i resort informacji.

Ceny biletów w boliwarach ustala rząd, natomiast części zamienne trzeba kupować zagranicą za dolary. Przy szybkiej deprecjacji miejscowej waluty linie nie mogą kupować części niezbędnych do utrzymania floty zdatnej do użytku.

W połączeniach krajowych linie sprzedają zwykle bilet w jedną stronę. Gdy ludzie chcą wrócić do siebie, muszą stanąć na lotnisku w kolejce tego dnia, gdy planują powrót. Ismelinda Fernandez poleciała z wyspy Margarita do Caracas z siostrą mającą nowotwór mózgu i musiała czekać dobę na bilet powroty. — Siostra płakała z bólu całą noc. Mówiła, że jest na liście oczekujących na lot powrotny. Jestem całkowicie bezradna — powiedziała na lotnisku Maiquetia pod Caracas.

Prezydent Nicolas Maduro obarcza winą za kryzys gospodarczy „wojnę ekonomiczną" prowadzoną jego zdaniem przez przeciwników politycznych z pomocą Waszyngtonu. Krytycy tego lewicowego prezydenta twierdzą, że wszystkie problemy kraju wynikają z rządowej kontroli dewizowej i systemu cen urzędowych, a także z malejącego wydobycia ropy naftowej, która zapewnia niemal całe przychody dewizowe tego kraju należącego do OPEC.

Liniom lotniczym nie wolno sprzedawać biletów na loty krajowe powyżej cen ustalonych przez rząd. Loty kosztują na ogół połowę ceny przyjazdu taksówką na lotnisko, ale bilety kupuje się na miejscu od pośredników za dwukrotność urzędowej ceny

- Przepisy powodują, że transport krajowy nie jest rentowny — uważa Nicola Furnari z organizacji podróży i turystyki Avavit. — Problem w tym, że realne ceny są znacznie wyższe od tego, na co stać przeciętnego obywatela. Niektóre linie chciały utrzymać działalność w kraju uruchamiając loty zagranicę, płatne w dolarach, aby pokryć ponoszone straty i obsługiwać ludzi, którzy opuszczają Wenezuelę na dobre.

Zdaniem Alvareza z Ceveta, nawet mając dopływ twardej waluty krajowym liniom jest trudno kupować części zamienne, bo nie mogą dostać kredytu.

Krajowa flota zmalała od 2014 r. o 80 proc. do ok. 20 sprawnych samolotów, co skomplikowało życie mieszkańcom, którzy chcą skorzystać z fachowej pomocy lekarskiej czy odwiedzić krewnych — stwierdziło zrzeszenie sektora lotniczego Ceveta. Ponadto od 2016 r. trwa stałe wycofywanie się z tego kraju międzynarodowych przewoźników, wielu z nich opuściło Wenezuelę po latach inwestowania w ten kiedyś bogaty kraj regionu.

Osiem lokalnych linii lotniczych nadal lata, najbardziej aktywne są Laser, Avior i państwowa Conviasa — poinformował prezes Ceveta, Jorge Alvarez. Linie te musiały jednak ograniczyć działalność, bo państwowy system kontroli dewizowej nie daje im dostępu do dolarów. — Nie mamy części zamiennych, bo rząd nie jest w stanie zapewnić nam niezbędnych dewiz. A bez dolarów nie możemy oferować lepszych usług — powiedział.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?