Iran Air negocjuje z Boeingiem zakup nowych samolotów

Iran Air rozmawia z Boeingiem o historycznym zakupie samolotów, podobnym do zawartego z Airbusem na 118 sztuk, ale trzeba usunąć przeszkody przed oboma — poinformował szef przewoźnika Farhad Parvaresh

Publikacja: 08.06.2016 15:32

Iran Air negocjuje z Boeingiem zakup nowych samolotów

Foto: Bloomberg

Flagowy przewoźnik irański rozmawia też z Amerykanami o udzieleniu wsparcia dla starzejącej się floty. — Trwają spotkania i negocjacje. Mamy nadzieję, że w przyszłości osiągniemy porozumienie z każdym — powiedział. — Liczbę i rodzaj samolotów trzeba będzie dopiero ustalić, ale pierwszym krokiem do osiągnięcia jest wzajemne zrozumienie.

Iran Air zgodził się w styczniu kupić 118 samolotów Airbusa o wartości 27 mld dolarów. Umowa zależy od licencji eksportowych USA z powodu dużej liczby amerykańskich podzespołów.

Parvaresh zapytany czy jego linia chce zawrzeć jeszcze większy kontrakt z Boeingiem odparł: — Nie, nie większy niż z Airbusem. Może podobny, ale to też zależy od sytuacji. W każdym razie Iran potrzebuje co najmniej 300 samolotów w najbliższej dekadzie. Dodał, że każda taka umowa będzie też zależeć „oczywiście od naszego rządu, bo jesteśmy firmą państwową".

Po dekadach braku wszelkich kontaktów przedstawiciele Boeinga odwiedzili Iran dla przedstawienia swych produktów Iran Air i innymi liniom na podstawie licencji marketingowej przyznanej koncernowi w lutym przez rząd USA. Koncern będzie potrzebować następnej zgody na zawarcie kontraktu i później kolejnych licencji eksportowych, podobnych do wymaganych przez Airbusa.

Niektórzy przedstawiciele branży uważają, że wstępna umowa na co najmniej 100 samolotów może być osiągnięta dość szybko. — Postępujemy według procedury licencyjnej przedstawionej przez rząd USA — stwierdził rzecznik Boeinga na Bliski Wschód, Fakher Daghestani.

- Mamy dużą nadzieję i jesteśmy optymistami, że licencje zostaną przyznane w bliskiej przyszłości. Zgodnie ze wspólnym kompleksowym planem działania (JCPOA) nie w powinno być dużych kwestii czy wymówek, a licencje powinny wyjaśnić wszelkie wątpliwości — stwierdził Parvaresh. Rzecznik Airbusa, Justin Dubon zapytany o stan rozmów z resortem finansów USDA odparł: — Osiągamy postęp.

Sprawa finansowania kupna

Nawet mając te licencje Iran Air będzie mieć do pokonania poważne przeszkody w sfinansowaniu tych umów. Linia rozmawia z bankami i firmami leasingowymi, które mogłyby wkroczyć i pokryć całą albo część umowy z Airbusem, która musi unikać amerykańskiego systemu finansowego, bo dalej obowiązuje cześć sankcji.

- Nasza umowa z Airbusem jest w euro — wyjaśnił Parvaresh. Finansiści, z którymi rozmawiamy mają znaleźć rozwiązania, polegające na zapłaceniu Airbusowi w euro. Potem my będziemy musieli zapłacić tym, którzy to sfinansowali. Pracujemy nad tym, w rozmowach jest postęp — dodał.

Według niego, niektóre banki są chętne do udziału, ale brakuje im dostatecznych środków na pokrycie całego pakietu. — Każdy jest skłonny wziąć na siebie 10 lub więcej samolotów, co nie jest w naszym interesie. Wolelibyśmy mieć do czynienia z jednym — dwoma finansistami, aby było łatwiej, mieliśmy bardzo owocne dyskusje z finansistami, którzy chcą współpracować z Iranem i zwłaszcza z Iran Air — powiedział.

Niektóre firmy leasingowe z Bliskiego Wschodu i Chin są skłonne ułatwić Iranowi zakup samolotów, ale takie umowy będą w dalszym ciągu wymagać wsparcia banków, a wiele z nich obawia się o swe aktywa w razie przywrócenia sankcji.

Irańska flota liczy 250 samolotów, z których 90 jest uziemione z przyczyn ekonomicznych albo z braku części. Z tej liczby 80 proc. musi być wymienione w najbliższej dekadzie. — W następnych 10 latach będziemy potrzebować 250-300 samolotów, a nawet więcej, jeśli wszystko pójdzie dobrze — stwierdził Parvaresh.

Flagowy przewoźnik irański rozmawia też z Amerykanami o udzieleniu wsparcia dla starzejącej się floty. — Trwają spotkania i negocjacje. Mamy nadzieję, że w przyszłości osiągniemy porozumienie z każdym — powiedział. — Liczbę i rodzaj samolotów trzeba będzie dopiero ustalić, ale pierwszym krokiem do osiągnięcia jest wzajemne zrozumienie.

Iran Air zgodził się w styczniu kupić 118 samolotów Airbusa o wartości 27 mld dolarów. Umowa zależy od licencji eksportowych USA z powodu dużej liczby amerykańskich podzespołów.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego