Rusza sprzedaż Alitalii

aktualizacja: 19.05.2017, 17:06
Foto: Bloomberg

Włoskie władze rozpoczęły procedurę znalezienia chętnego na Alitalię, aby uratować narodowego przewoźnika od likwidacji. Informuje o tym m.in. całokolumnowe ogłoszenie w „Financial Times”

REDAKCJA POLECA

Dokument podpisany przez jej zarządców wyznaczonych przez rząd informuje, że oferty od indywidualnych firm albo konsorcjów należy złożyć do 5 czerwca; mogą dotyczyć kupna całej linii, jej restrukturyzacji, zakupu części aktywów albo jej umów.

Alitalia została objęta w kwietniu zarządem komisarycznym i ochroną przed wierzycielami drugi raz w ciągu niecałej dekady, po odrzuceniu przez załogę planu ratunkowego przedstawionego przed dyrekcję.

Rząd wykluczył ponowną nacjonalizację linii, kiedyś symbolu powojennego boomu gospodarczego, która od dawna zmaga się na krajowym rynku z tanimi konkurentami i szybkimi pociągami. Przewoźnik nie zainwestował dostatecznie w rozwijanie połączeń dalekiego zasięgu o wyższej marży, aby poprawić swą sytuację.

Rząd mianował 3 administratorów, którzy mają ocenić, czy linia nadaje się do restrukturyzacji czy do likwidacji, dostali 6 miesięcy na przedstawienie planu. Linia otrzymała ponadto krótkoterminową pożyczkę pomostową 600 mln euro na przetrwanie tej procedury.

Według stanu na 28 lutego, jej zadłużenie wynosiło ok. 3 mld euro, zobowiązania 2,3 mld, a aktywa miały wartość 921 mln. Administratorzy zbadają do lata bilans przewoźnika, obiecali opracować nowy plan przemysłowy do lipca. Już stwierdzili, że trzeba obniżyć koszty powyżej rynkowych leasingu, paliwa i serwisu, aby przyciągnąć kandydatów do kupna.

Lufthansa, Air France-KLM, Norwegian nie okazały zainteresowania Alitalią. Włoskie media wymieniały Qatar Airways jako jednego z niewielu potencjalnych chętnych, ale ten przewoźnik odmówił wypowiedzi.

Inwestorzy spoza Unii nie mogą posiadać więcej jak 49 proc. w europejskich liniach, co ogranicza swobodę inwestora w kierowaniu przewoźnikiem i zniechęca do kupowania. Włoski minister transportu Graziano Delrio stwierdzil w tym tygodniu, że to ograniczenie jest nierealistyczne, a rozmowy by je zmienić są na zaawansowanym etapie. Jest jednak mało prawdopodobne. by Unia zmieniła je na czas, aby pomóc Alitalii, która powinna dostać do października wiążące oferty, jak liczą jej administratorzy.

Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE