Satelita zwiększa przepustowość Monachium

W Monachium zaczyna działalność dodatkowy (satelitarny) budynek Terminala 2, który zwiększy o 11 mln do 36 mln pasażerów rocznie przepustowość tego lotniska dla Lufthansy i całego sojuszu Star Alliance.

Publikacja: 25.04.2016 10:26

Satelita zwiększa przepustowość Monachium

Foto: 123rf.com

Rozbudowa jedynego w Europie lotniska z oceną 5 gwiazdek (Five Star Professional z Minneapolis) była możliwa dzięki współpracy zarządu lotniska z Lufthansą, które podobnie jak przy budowie Terminala 2 (oddanego w 2003 r.) pokryły w proporcji 60:40 koszty zaprojektowania, sfinansowania i budowy nowego rozwiązania. Inwestycja kosztowała 900 mln euro. Wypustkę zaprojektowała pracownia architektoniczna Norbert Koch + Partner.

Prezes zarządu lotniska, Michael Kerkloh podkreślił na uroczystej inauguracji, że dzięki temu satelicie zostały podwyższone jeszcze bardziej normy komfortu w strefach oczekiwania, jakości strefy handlowej i bogactwa wyboru restauracji i korzystania z nowych 27 bramek, które w większości pozwolą uniknąć dowożenia autobusami lotniskowymi. Łącznie będzie 52 bramek na trzech poziomach. Prezes Lufthansy Carsten Spohr podkreślił, że dodatkowy terminal podwoi liczbę odprawianych podróżnych i jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność linii z grupy Lufthansa dla pasażerów na całym świecie.

Satelita usprawni obsługę podróżnych przed wylotem, czy będących w tranzycie zapewniając im komfortowe warunki oczekiwania. Nie jest połączony z systemem transportu naziemnego, rejestracja (check-in), odprawa bagaży i kontrola celna i bezpieczeństwa będą odbywać się w Terminalu 2. Podróżni będą następnie przejeżdżać bezzałogową kolejką podziemną Bombardiera w ciągu 60 sekund dystans 400 metrów do nowego budynku o łącznej powierzchni 125 tys. m2 (18 tys. m2 poczekalni, w tym 4,1 tys. pięciu poczekalni biznesowych, lounges)

Na jednym poziomie będą odprawiani podróżni strefy Schengen, a na drugim z całego świata, za pośrednictwem 22 stanowisk tranzytowych, 44 kontroli paszportów i 20 kontroli bezpieczeństwa.

Satelita będzie mieć dodatkowe 27 tzw. bramek z rękawami pozwalającymi wejść do samolotów i wyjść z nich. Na powierzchni 7 tys. m2 znajdują się 3 strefy bezcłowe z 15 sklepami, które wystrojem przypominają monachijski targ pod gołym niebem Viktualienmarkt. Podróżni mogą zjeść coś w 7 restauracjach i kawiarniach, skorzystać z włoskiego miniterminala z cafeterią Spazio Italia, posiedzieć w przeszklonym Boobles Bar z widokiem na lotnisko i góry.

Dla podróżujących w tranzycie przewidziano strefy ciszy, z uchylnymi fotelami, miejsca zabaw dla dzieci, miejsca w toaletach do przewijania niemowląt, 4 prysznice. Istnieje też możliwość wynajmu kartą kredytową kabin do spania (10 euro za noc, 15 za dzień). Podobnie jak w Terminalu 2, prasa, kawa, herbata i inne napoje bezalkoholowe są bezpłatne. W całym budynku istnieje bezpłatny dostęp do sieci Wi-Fi, w poczekalniach gniazdka do USB i zasilania.

Konstrukcja satelity mocno przeszklona z białymi ścianami zapewnia dużo naturalnego światła. Przy budowie zastosowano nowe normy ochrony środowiska i sprawności energetycznej. Specjalne fasady, 4,5-metrowe strefy dzielące wnętrze od świata zewnętrznego pozwoliły zmniejszyć o 40 proc. emisję CO2 w porównaniu z innymi budynkami lotniska, a nowego rodzaju szyby nie przepuszczają ciepła słonecznego. W systemie oświetlenia zastosowano lampy LED o zmiennym natężeniu, użyto nowy system kontroli wentylacji.

Prace przygotowawcze przy nowym satelicie zaczęto latem 2011, kamień węgielny wmurowano 23 sierpnia 2012, roboty zaczęto 12 września 2013, a zakończono je na jesieni 2015. Następnie testowano funkcjonowanie tego terminala z udziałem ponad 3 tys. osób odgrywających rolę podróżnych.

Piotr Rudzki z Monachium

Rozbudowa jedynego w Europie lotniska z oceną 5 gwiazdek (Five Star Professional z Minneapolis) była możliwa dzięki współpracy zarządu lotniska z Lufthansą, które podobnie jak przy budowie Terminala 2 (oddanego w 2003 r.) pokryły w proporcji 60:40 koszty zaprojektowania, sfinansowania i budowy nowego rozwiązania. Inwestycja kosztowała 900 mln euro. Wypustkę zaprojektowała pracownia architektoniczna Norbert Koch + Partner.

Prezes zarządu lotniska, Michael Kerkloh podkreślił na uroczystej inauguracji, że dzięki temu satelicie zostały podwyższone jeszcze bardziej normy komfortu w strefach oczekiwania, jakości strefy handlowej i bogactwa wyboru restauracji i korzystania z nowych 27 bramek, które w większości pozwolą uniknąć dowożenia autobusami lotniskowymi. Łącznie będzie 52 bramek na trzech poziomach. Prezes Lufthansy Carsten Spohr podkreślił, że dodatkowy terminal podwoi liczbę odprawianych podróżnych i jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność linii z grupy Lufthansa dla pasażerów na całym świecie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej