#RZECZoEkonomii: Skąd i dokąd będziemy latać z Polski?

Które polskie lotniska mają najlepsze perspektywy? Co dalej z pustym Radomiem i właśnie otwartym lotniskiem w Szymanach? Jakie są perspektywy branży lotniczej w Polsce

Aktualizacja: 07.04.2016 12:07 Publikacja: 07.04.2016 11:15

#RZECZoEkonomii: Skąd i dokąd będziemy latać z Polski?

Foto: ekonomia.rp.pl

Które lotniska mają najlepsze perspektywy? Czy nowe inwestycje zamieszają na mapie polskich przewozów lotniczych?

- Najlepsze perspektywy mają te lotniska, które są zlokalizowane przy dużych miastach. Mówimy o Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy Wrocławiu. Małe lotniska nie są jednak bez szans. Wystarczy tylko wymienić lotnisko w Lublinie, które notuje bardzo dobre wyniki - tłumaczył Zbigniew Sałek, członek zarządu Międzynarodowego Zrzeszenia Menedżerów Lotnisk w Waszyngtonie, były prezes PPL.

Lotnisko w Warszawie nadal pozostaje głównym hubem transportu lotniczego w Polsce. Możliwości portu są jednak ograniczone.

- Warszawa ma wiele ograniczeń. Przede wszystkim nie może operować przez 24 godziny. Obecne szacunki, że w ciągu 5 czy 6 lat dojdziemy do kresu możliwości osiągając poziom 15/16 mln pasażerów. Co wtedy? Koncepcji jest wiele. Jedną z nich jest współpraca z Modlinem i stworzeniem duoportu. inna koncepcja, też już wielokrotnie wymieniana, to inwestycja w budowę lotniska centralnego - mówił.

Co z mniejszymi portami? czy inwestowanie w budowę nowych lotnisk to dobry pomysł?

- Wypromowanie nowego lotniska nie jest łatwym zadaniem, ale nie jest też niemożliwym. Najlepszym przykładem jest port w Lublinie. Wiele osób zastanawiało się, jaki jest sens tej inwestycji, skoro w pobliżu jest Warszawa, Modlin oraz Rzeszów. Mimo to lotnisko bardzo ładnie się rozwija i pozytywnie zaskakuje wynikami - mówił ekspert.

Co z lotniskiem w Radomiu? Czy ten port ma szansę powtórzyć sukces Lublina?

- Bliskość Warszawy, Modlina oraz Lublina stawia lotnisko w Radomiu w bardzo trudnej sytuacji.Dla lokalnego samorządu to bardzo trudna decyzja, czy kontynuować ten projekt. Jeśli tak, to Radom będzie wymagał dalszych inwestycji, które obecnie wycenia się na milininy złotych - tłumaczył Sałek.

Jak wyglądają perspektywy najmłodszego polskiego lotniska? Czy Szymany będą drugim Lublinem, czy raczej drugim Radomiem.

- nie porównujmy Szyman do Radomia. Na Warmii i Mazurach nie ma lotniska i jest to bardzo silny argument za tym portem. Szymany maja też inne zalety. Warmia i Mazury to piękny region, który idealnie wpisuje się w zmieniającą się mapę wakacyjnych wojaży Europejczyków. Szymany to także piękny terminal, chyba najładniejszy w Polsce, uszyty na miarę. Nie ma w nim rzeczy zbędnych - wskazywał Sałek.

Lotniska w Polsce maja przed sobą dobre perspektywy. Statystyki wskazują, że nadal jesteśmy narodem, który mało lata. Te wyniki ulegają jednak drastycznej zmianie z każdym rokiem.

- Nie jesteśmy najbogatszym społeczeństwem. W Polsce obywatel wykonuje 0,7 lotu rocznie. Dla porównania, w Czechach mamy wynik na poziomie 1,1, a zachodzie 2 czy 3. Mamy więc pole do wzrostów. Widać to w wynikach. Jesteśmy w czołówce pod względem dynamiki. Liczba pasażerów rośnie w tempie 8 - 10 proc. rocznie. Prognozy zakładają, że w ciągu kilku lat powinniśmy dojść do wskaźnika na poziomie 1 - podsumował Sałek.

Które lotniska mają najlepsze perspektywy? Czy nowe inwestycje zamieszają na mapie polskich przewozów lotniczych?

- Najlepsze perspektywy mają te lotniska, które są zlokalizowane przy dużych miastach. Mówimy o Warszawie, Gdańsku, Katowicach czy Wrocławiu. Małe lotniska nie są jednak bez szans. Wystarczy tylko wymienić lotnisko w Lublinie, które notuje bardzo dobre wyniki - tłumaczył Zbigniew Sałek, członek zarządu Międzynarodowego Zrzeszenia Menedżerów Lotnisk w Waszyngtonie, były prezes PPL.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej