Airbus: fatalnie z zamówieniami, mniej dostaw od Boeinga

W marcu Airbus otrzymał zamówienia na 22 samoloty z rodziny A320, ale w I kwartale wypadł znacznie gorzej od Boeinga pod względem zamówień i dostaw gotowych maszyn klientom

Aktualizacja: 07.04.2017 20:46 Publikacja: 07.04.2017 19:59

Airbus: fatalnie z zamówieniami, mniej dostaw od Boeinga

Foto: Bloomberg

W ciągu 3 miesięcy grupa z Tuluzy otrzymała zamówienia na 26 samolotów, ale z powodu anulowania poprzednich zamówień albo zamiany modeli zakończyła kwartał z bilansem netto 6 samolotów.

W tym samym czasie Boeing otrzymał zamówienia na 226 samolotów cywilnych, w tym na 21 kadłubów do wojskowych samolotów rozpoznawczych P-8 i 15 latających cystern. Po anulowaniach koncernowi zostało 198 maszyn netto wraz z pochodnymi dla wojska, ale większość zamówień pochodziła od linii lotniczych, które jeszcze nie ujawniły się.

Airbusowi udało się sprzedać 18 A320ceo, mimo że jego produkcja dobiega końca, bo firma przechodzi na bardziej nowoczesną wersję AS320neo. W dostawach tych samolotów doszło jednak do opóźnień z powodu problemów producenta silników, Pratt&Whitney.

Portfel zamówień na A320neo zmalał w marcu do ośmiu, co nie wpłynie na łączną liczbę 3500, ale wystarczy na wykazanie niespodziewanej dostępności samolotów obecnej generacji będących nadal w produkcji. Chińska firma leasingowa CALC i tania amerykańska Spirit Airlines skorzystały z tej okazji i zamówiły starsze wersje A320 po zapewne korzystnych cenach.

Airbus dostarczył w marcu 12 A320neo, co w kwartale dało 26 sztuk, ale dostawy są nadal dalekie od zaplanowanych z powodu wiadomych problemów z silnikami P&W. W całym roku Europejczycy zamierzają dostarczyć ok. 200 tych maszyn.

Ponadto Airbus wydał w I kwartale klientom 13 szerokokadlubowcyh A350 i trzy superjumbo A380 -- łącznie 136 sztuk wszystkich rodzajów.

Boeing w tym samym czasie wydał 169 samolotów, mniej od 176 z ubiegłego roku, bo dostawy najpopularniejszych B737 zmalały do 113 ze 121, szerokokadłubowych B777 do 21 z 23, ale B787 Dreamliner zwiększyły się do 32 z 30. W całym roku koncern zakłada dostawę 760-765 samolotów cywilnych, więcej niż w 2016 r., gdy wydał 748.

Boeing wyprzedził Airbusa w 2012 r. stając się największym na świecie producentem samolotów, analitycy uważają, że zachowa ten prymat do końca dekady, choć z każdym rokiem coraz trudniej wygrywać w rankingu na zamówienia.

W ciągu 3 miesięcy grupa z Tuluzy otrzymała zamówienia na 26 samolotów, ale z powodu anulowania poprzednich zamówień albo zamiany modeli zakończyła kwartał z bilansem netto 6 samolotów.

W tym samym czasie Boeing otrzymał zamówienia na 226 samolotów cywilnych, w tym na 21 kadłubów do wojskowych samolotów rozpoznawczych P-8 i 15 latających cystern. Po anulowaniach koncernowi zostało 198 maszyn netto wraz z pochodnymi dla wojska, ale większość zamówień pochodziła od linii lotniczych, które jeszcze nie ujawniły się.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów