Silniki do airbusów i boeingów z Podkarpacia

Kluczowe elementy najnowszych silników do pasażerskich maszyn światowych gigantów awiacji będą produkowane w podkarpackim Sędziszowie i Ropczycach.

Aktualizacja: 04.04.2016 15:53 Publikacja: 04.04.2016 15:25

Silniki do airbusów i boeingów z Podkarpacia

Foto: materiały prasowe

Nowe "skrzydlate" fabryki powstaną w ekspresowym tempie.

W końcu kwietnia kamień węgielny pod zakład położy francuska Hispano-Suiza, światowy lider w produkcji przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów. Spółka należąca do lotniczo-zbrojeniowej grupy Safran ma już od 15 lat w Sędziszowie zakład zatrudniający 650 specjalistów, który produkuje przekładnie do najbardziej rozpowszechnionych, samolotowych napędów.

– Jakość naszych wyrobów zachęciła Francuzów do ulokowania w sąsiedztwie, kolejnej fabryki przeznaczonej do produkcji krytycznych komponentów silników LEAP - nowej konstrukcji z absolutnie najwyższej technologicznej półki - mówi Jan Sawicki prezes Hispano Suiza Polska.

- Niższe koszty pracy w Dolinie Lotniczej są dla naszych właścicieli ważne, ale w przypadku tak złożonej technologicznie produkcji, nie one mają decydujące znaczenie. Nie mam wątpliwości, że to właśnie unikalne kompetencje specjalistów z Podkarpacia najskuteczniej zachęciły koncern Safran do inwestowania w Sędziszowie – dodaje prezes Sawicki.

Europejska ofensywa

Nowa fabryka będzie produkowała łopatki i turbiny niskiego ciśnienia do najnowocześniejszych obecnie samolotowych napędów oraz wirniki sprężarek niskiego ciśnienia do silników Silvercrest. Komponenty z nowej linii produkcyjnej będą montowane w samolotach nowej generacji, takich jak m.in. Airbus A320neo, Boeing 737 MAX, a także w chińskich maszynach Comac C919, a także Cessna Citation Longitude i biznesowych odrzutowcach Falcon 5X produkcji Dassault Aviation.

Przyszła fabryka w Sędziszowie Małopolskim ma kosztować 40 mln euro i docelowo zatrudni niemal 300 fachowców. Zakład ruszy na początku przyszłego roku.

Wygląda na to, że w zdominowanej przez amerykańskich inwestorów Dolinie Lotniczej, rusza europejska ofensywa. W zeszłym roku w tym samym Sędziszowie Hispano - Suiza skończyła budowę nowoczesnego centrum logistycznego - ma obsługiwać istniejące i powstające właśnie zakłady.

Rolls-Royce w Dolinie

Inwestycyjny impet korporacji Safran nie słabnie. Już praktycznie od grudnia zeszłego roku, nową fabrykę, tym razem w Ropczycach Hispano Suiza buduje wspólnie z Rolls- Royce'm. Jej operatorem będzie spółka joint venture Aero Gearbox. Firma ma produkować przekładnie do najnowszej generacji silników lotniczych brytyjskiego potentata.

- Rolls-Royce przykłada dużą wagę do wyboru miejsc pod nowe inwestycje. Zdecydowaliśmy się na zlokalizowanie nowego zakładu produkcyjnego w województwie podkarpackim z ważnych powodów: dysponuje ono znakomitym zapleczem eksperckim w zakresie mechaniki, zamierzamy też skorzystać pozytywnych doświadczeń zakładu Hispano-Suiza Polska w Sędziszowie – mówił, ogłaszając inwestycyjny plan, Benoit Broudy z kierownictwa Aero Gearbox International. W nowym zakładzie Rolls- Royce i H-S planują zatrudnić 110 najwyższej klasy specjalistów. Produkcja elementów lotniczego przeniesienia napędu ma się rozpocząć w Ropczycach jeszcze w tym roku.

Nowe "skrzydlate" fabryki powstaną w ekspresowym tempie.

W końcu kwietnia kamień węgielny pod zakład położy francuska Hispano-Suiza, światowy lider w produkcji przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów. Spółka należąca do lotniczo-zbrojeniowej grupy Safran ma już od 15 lat w Sędziszowie zakład zatrudniający 650 specjalistów, który produkuje przekładnie do najbardziej rozpowszechnionych, samolotowych napędów.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec