Ryanair walczy z Lufthansą via Laudamotion

Tani irlandzki przewoźnik ogłosił zamiar kupna udziału w nowej linii Niki Laudy, co pozwoli mu wzmocnić się w Austrii i Niemczech, gdzie dominuje Lufthansa

Publikacja: 22.03.2018 13:12

Ryanair walczy z Lufthansą via Laudamotion

Foto: Bloomberg

Ryanair kupi początkowo 24,9 proc. w Laudamotion utworzonej z resztek Niki po bankructwie Air Berlin i zamierza zwiększyć udział możliwie jak najszybciej do 75 proc., o ile zgodzi się na to Komisja Europejska. Irlandczycy wynajmą austriackiej linii 6 samolotów z załogami, aby zwiększyć jej flotę do 21 samolotów tego lata i do 30 za trzy lata. Ryanair ma obecnie 430 samolotów B737, Niki używała maszyn A320 Airbusa na trasach wypoczynkowych z Austrii i Niemiec. Uważano jśą za najcenniejszy majątek Air Berlin przejętej w większości przez Lufthansę.

Lufthansa musiała w grudniu zrezygnować z zamiaru przejęcia również Niki, bo obawiała się sprzeciwu pionu konkurencji w Brukseli. Austriacka filia Air Berlin trafiał do brytyjskiej grupy IAG, ale po skomplikowanej batalii sądowej wróciła do założyciela, Niki Laudy.

- Niespodziewana decyzja Ryanaira zmierza dokładnie w odwrotnym kierunku do tego, czego chce Lufthansa — stwierdził doradca z sektora lotniczego John Strickland. — Mimo konsolidacyjnego skutku kupna większości majątku Air Berlin Lufthansa będzie mieć do czynienia z nie tylko rosnącymi mocami przewozowymi Ryanaira w Niemczech, ale również z dużym znaczeniem tej linii w Austrii — dodał.

Lufthansa chroniona

Niemcy otwierają się bardzo powoli dla tanich linii lotniczych, aby chronić narodowego przewoźnika przez ich konkurencją na rynku krajowym. Na linie low-cost przypada z reguły ok. 10-20 proc. ruchu z niemieckich lotnisk, podczas gdy ich udział w krótkich lotach w calej Europie przekracza 50 proc. Bankructwo Air Berlin zachęciło je do skorzystania z okazji do rozwoju. Brytyjski easyJet kupił działalność Air Berlin na lotnisku Berlin-Tegel i zaczął rywalizować z Lufthansą na wewnętrznych trasach. Szef Ryanair, Michael O'Leary mocno krytykował początkowe plany Lufthansy kupna ile się da Air Berlin. Niemcy po rezygnacji z Niki przejęli filię LGW i 77 samolotów z floty ok. 140 Air Berlin.

„Partnerstwo z Laudamotion jest dobrą wiadomością dla konsumentów w Austrii i Niemczech oaz osób odwiedzających te kraje, bo mogą spodziewać się prawdziwej konkurencji, większego wyboru i niższych cen" — oświadczył w komunikacie O'Leary. A Niki Lauda potrzebuje partnerów do pomocy w rozkręceniu swej linii, nawiązał już współpracę z Condorem, nadal rozmawia z Lufthansą o wynajęciu samolotów z załogami od Eurowings. Prezes Condora, Ralf Teckentrup zapowiedział rozpoczęcie w tym tygodniu oferowanie biletów na trasy Laudamotion.

Korzyści z i dla Ryanaira

Umowa z Ryanaiarem daje Laudamotion niesłychany potencjał w zakresie sprzedaży — powiedział Lauda dziennikarzom na pokładzie samolotu z Wiednia do Düsseldorfu. — Spotkałem się niedawno z O'Learym i dość szybko doszliśmy do porozumienia. Ryanair zainwestuje niecałe 50 mln euro, ale zapewni dalsze 50 mln na uruchomienie działalności i na koszty operacyjne w pierwszym roku. W tym tygodniu Laudamotion rusza z lotami z Niemiec, od kwietnia ze Szwajcarii i od czerwca z Austrii — poinformował Lauda.

Ryanair korzysta od 20 lat tylko z B737, które zapewniają dużą elastyczność i oszczędności w szkoleniu załóg i serwisowaniu. Flota airbusów Laudamotion jest z kolei „czymś, co zamierzaliśmy od pewnego czasu rozwinąć w grupie Ryanaira" — stwierdził jego prezes. Flota samolotów Airbusa da mu też lepszą pozycję w rozmowach z Boeingiem o kupnie nowych maszyn, pozwoli ponadto zatrudniać na bardzo konkurencyjnym rynku pracy w Europie pilotów przeszkolonych do prowadzenia obu rodzajów samolotów. Aer Lingus, do którego Ryanair startował dwukrotnie i dostawał odmowę Brukseli używa wyłącznie samolotów Airbusa.

Ryanair kupi początkowo 24,9 proc. w Laudamotion utworzonej z resztek Niki po bankructwie Air Berlin i zamierza zwiększyć udział możliwie jak najszybciej do 75 proc., o ile zgodzi się na to Komisja Europejska. Irlandczycy wynajmą austriackiej linii 6 samolotów z załogami, aby zwiększyć jej flotę do 21 samolotów tego lata i do 30 za trzy lata. Ryanair ma obecnie 430 samolotów B737, Niki używała maszyn A320 Airbusa na trasach wypoczynkowych z Austrii i Niemiec. Uważano jśą za najcenniejszy majątek Air Berlin przejętej w większości przez Lufthansę.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego