Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Dopiero teraz linie lotnicze w pełni doceniajš Boeinga 787

Bloomberg
Dopiero teraz, po 5 latach eksploatacji linie lotnicze w pełni doceniajš jak Boeing 787 zmienił ich flotę. Nie tylko flotę,także ich wizerunek.

Załogi chwalš warunki w jakich pracujš i odpoczywajš, pasażerowie kondycję w jakiej wysiadajš z tego samolotu po długiej podróży. W samolocie jest ciszej, niż w konkurencyjnych maszynach, powietrze nie jest tak suche, a ciœnienie w kabinie już została obniżone do warunków panujšcych na wysokoœci 1,7 tys. metrów, a nie 2,5 tys.

Dzisiaj we flocie œwiatowych przewoŸników sš eksploatowane 373 Boeingi 787. Samoloty zostały wyposażone w specjalnie wyprodukowane dla nich silniki GE i Rolls Royce, które pozwalajš na oszczędnoœci paliwa do 20 proc. zużycia w porównaniu z B767, jakie eksploatował LOT, czy Airbus A330. Amerykanie majš w portfelu 1143 zamówienia na takie maszyny. Wœród nich sš 2 zamówienia LOTu i opcja na kolejnych 8 sztuk.

Czy LOT tę opcję wykorzysta? To zależy od tego w jakim kierunku pójdzie rewizja strategii zostawionej obecnemu zarzšdowi przed poprzedników. Jeœli postawi na konsekwentnš budowę centrum przesiadkowego na lotnisku Chopina w Warszawie, a Ministerstwo Infrastruktury uzna, że jest sens stworzenia duoportu z Modlinem i wskazania transportu lotniczego, jako branży strategicznej, to jak najbardziej tak. Na razie wiadomo,że gdyby LOT nie miał Dreamlinerów, to nie byłby w stanie latać do Pekinu, Bangkoku, na Dominikanę, do Meksyku, nie miałby konkurencyjnej oferty latania za Atlantyk, nie mówišc już o otwarciu w 100 proc. trafionego połšczenia do Tokio.

Bez Dreamlinera nie miałby co myœleć o rozwoju norweski przewoŸnik niskokosztowy Norwegian. Linia zamówiła 38 takich maszyn, pierwszymi z odebranych już lata z portów europejskich do Stanów Zjednoczonych. Prezes Norwegiana, Bjorn Kjos miał nawet pomysł, aby przejšć częœć LOTu wykonujšcš połšczenia długodystansowe, razem z Dreamlinerami, bo opóŸnienia w dostawach maszyn burzyły jego harmonogram rozwoju. Poprzednie kierownictwo MSP taki pomysł jednak kategorycznie odrzuciły.

Tak oczywiœcie Dreamliner miał swoje wpadki, jak każdy nowatorski projekt. Najbardziej kompromitujšcš była koniecznoœć wycofania tych maszyn z eksploatacji na trzy miesišce, bo doszło do samozapłonu baterii. Samoloty zostały uziemione, linie poniosły straty, Boeing po długich negocjacjach ostatecznie przystał na wypłatę odszkodowań.

Dzisiaj Dreamliner ma już konkurencję - w Airbusie 350, którego nie może się nachwalić Finnair zyskujšcy w ten sposób miano linii najwygodniej wożšcego przewoŸnika do Azji. Konkuruje z nim LOT, którego azjatycka siatka jest o wiele uboższa. Natomiast wydarzeniem w branży będzie inauguracja przez amerykańskie linie United połšczenia San Francisco- Singapur, którego długoœć wyniesie 13592 km. Dla pamięci: poprzedni zarzšd LOT przymierzał się do latania na zachodnie wybrzeże USA, ale to był dystans krótszy i wynosił 9433 km. W każdym razie już teraz dzięki tym maszynom możliwe było otwarcie 90 tras na wszystkich kontynentach.

Pierwszymi odbiorcami B787 w Europie był LOT, w USA- United, w regionie Azji i Pacyfiku japońska ANA, a w Afryce- Ethiopian Airlines. Wszystkie te linie należš do sojuszu Star Alliance.

ródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL