Irlandzki przewoźnik niskokosztowy Ryanair rozpoczyna oferowania połączeń czarterowych

Ryanair działa w swoim stylu: z rozmachem marketingowym, ale tak naprawdę ostrożnie. Na czartery przeznaczył jeden samolot, który dotąd służył do... szkolenia załóg.

Aktualizacja: 10.03.2016 12:21 Publikacja: 10.03.2016 11:32

Irlandzki przewoźnik niskokosztowy Ryanair rozpoczyna oferowania połączeń czarterowych

Foto: Bloomberg

Boeing 737-700 jest luksusowy - ma mniej foteli niż zwykle w maszynach tej linii, bo tylko 60, i są one wyściełane skórą. Oferta Ryanaira skierowana jest do firm i drużyn sportowych, ceny mają być bardzo konkurencyjne do już oferowanych.

Jak mówi rzecznik Ryanaira, Robert Kiely, to oferta „najlepsza na rynku". Ale za szampana i jedzenie na pokładzie trzeba będzie dopłacić. Sądząc po stawkach na pokładach linii, gdzie mała butelka wody mineralnej kosztuje 2,5 euro, tanio nie będzie.

To kolejny krok Ryanaira w kierunku zwiększenia oferty dla biznesu. W 2014 roku linia, znana dotychczas z przewożenia stłoczonych pasażerów z punktu A do punktu B, wprowadziła elastyczną taryfę rezerwacyjną, zaoferowała możliwość wykupienia pierwszeństwa przy wejściu na pokład i numerowane miejsca. Kawę instant zastąpiła „prawdziwa".

Dotychczas samoloty Ryanaira można było wynajmować, ale tylko poza sezonem. - Teraz zobaczymy, czy znajdzie się popyt na stałą usługę, np. wynajem na godziny - mówił Kiely.

Dziś średnia cena biletu Ryanaira w normalnych lotach wynosi 47 euro przy przelocie w jedną stronę. Teraz przelot czarterem np. na trasie Londyn-Genewa i z powrotem ma łącznie kosztować 33 tys. funtów - czyli 550 funtów na osobę.

Zasięg boeinga B737-700 pozwala na wykonanie 6-godzinnego lotu z 60 osobami na pokładzie i np. pozwala dolecieć z Londynu do Afryki Północnej, Turcji czy Izraela. ta oferta Ryanaira nie zwala z nóg. PrivateFly lata z Londynu na porównywalnych trasach za 350 funtów od osoby i zarabia.

Ryanair ma jednak pole do manewru, bo np. taniej kupuje paliwo. Średni koszt lotu dla B737-700, to 8-9 tys. funtów, plus opłaty handlingowe i lotniskowe. Linie czarterowe operujące mniejszymi maszynami mają koszty znacznie niższe, np. przeloty odrzutowcami 12-osobowymi kosztują po 1,5 tys. funtów za godzinę lotu. Największa brytyjska firma czarterowa, Hunt&Palmer - oferująca 45-miejscowy B737 - inkasuje 56 tys. funtów za lot powrotny z Londynu do Rzymu z trzydniowym postojem na miejscu. Przelot Londyn-Malaga-Londyn z jednym noclegiem, to wydatek 49 tys. funtów.

Zdaniem konkurencji, Irlandczycy mogą mieć kłopoty np. z kateringiem, bo nie mają doświadczenia, ale oferta z pewnością jest interesująca, chociażby ze względu na popyt na przeloty np. podczas Euro 2016, które odbędzie się we Francji.

Boeing 737-700 jest luksusowy - ma mniej foteli niż zwykle w maszynach tej linii, bo tylko 60, i są one wyściełane skórą. Oferta Ryanaira skierowana jest do firm i drużyn sportowych, ceny mają być bardzo konkurencyjne do już oferowanych.

Jak mówi rzecznik Ryanaira, Robert Kiely, to oferta „najlepsza na rynku". Ale za szampana i jedzenie na pokładzie trzeba będzie dopłacić. Sądząc po stawkach na pokładach linii, gdzie mała butelka wody mineralnej kosztuje 2,5 euro, tanio nie będzie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej