A350 na 400 miejsc?

Airbus chce przekonać linie lotnicze do koncepcji nowego samolotu dalekiego zasięgu o wstępnej nazwie A350-8000, aby podjąć rywalizację z Boeingiem

Publikacja: 06.03.2016 10:27

A350 na 400 miejsc?

Foto: Bloomberg

Airbus najpierw wspomniał o możliwości uruchomienia prac nad nowym modelem z rodziny A350, teraz przystąpił do wstępnego marketingu w reakcji na niedawne powiększenie rodziny B777. Koncern z USA zyskał akceptację przewoźników znad Zatoki dla swego największego samolotu 2-silnikowego, B777-9 na 406 miejsc, Airbus mógłby skierować swą koncepcję ku liniom, które niekoniecznie muszą potrzebować wyśrubowanych osiągów wymaganych w skrajnych warunkach pogodowych w regionie Zatoki.

- Ten samolot miałby podobną pojemność i zasięg co B777-9, ale znacznie niższe koszty pod kątem pasażero-kilometra. Pokazujemy go teraz liniom lotniczym — ujawnił szef działu sprzedaży, John Leahy.

Ten projekt jest najnowszym wydarzeniem w batalii Airbusa z Boeingiem w ostatniej dekadzie o rynek dużych maszyn 2-silnikowych, szacowany na 1,9 bln dolarów w ciągu 20 lat. Zmieniły się priorytety: spadek cen ropy zmniejszył presję na Airbusa, by ulepszył swój 4-silnikowy A380, którego produkcja maleje, bo nie ma dość chętnych.

Singapore Airlines i British Airways są tymi przewoźnikami, których opinia może być decydująca o podjęciu prac nad nowym samolotem Sirbusa. SIA odebrała w tym roku pierwszy A350-900, najmniejszy z rodziny, po długim zastanawianiu się nad B777-9.

Prace nad rodziną szerokokadłubowych A350 XWB zaczęto w 2006 r. po fiasku prób podjęcia rywalizacji z B787 Dreamliner i B777. Boeing odpowiedział na to wprowadzeniem większego B777-9, którego sprzedaż jest większa o ok. 40 proc. od największego A350-1000. Amerykanie sprzedali 306 tych i podobnych samolotów, Airbus — 181.

Silniki Rolls-Royce

Nowy A350 otrzymałby silniki pochodne Trent XWB przeznaczone dla A350-1000, o zwiększonej sile ciągu do ponad 100 tys. funtów z dotychczasowych 97 tys. Airbus uważa, że nowy model spełniłby większość potrzeb przewoźników i okaże się lepszy od cięższego B777X. Boeing odrzucił takie rozumowanie. — Nie jesteśmy zaskoczeni, że Airbus stara się wypełnić lukę w swej gamie produktów po utracie udziału w rynku na rzecz B777X. To my mamy nadal lepszy samolot — stwierdził szef marketingu, Randy Tinseth.

Zdaniem analityków, istotą tego projektu będzie, jak łatwo Rolls-Royce będzie mógł rozszerzyć gamę swych produktów nawet bez zwiększania ich osiągów do granic wymaganych przez linie z Bliskiego Wschodu. Ocenia się, że unowocześnienie silnika wymagające większej turbiny i nowych surowców może kosztować 500 mln dolarów.

Dla zapewnienia większej pojemności i zasięgu inżynierowie będą pracować nad zmianą koncepcji, aby zwiększyć maksymalną wagę przy starcie do ponad 319 ton z 308 ton A350-1000, ale kosztem zasięgu A50-1000, wynoszącego 8 tys. mil. Airbus nie podjął jeszcze decyzji o dłuższej wersji A350, pewnie więcej ujawni na salonie w Farnborough w lipcu.

Nowy model był znany w sektorze pod nazwą A350-1100, zgodnie z dotychczasową praktyką A350-800 (276 miejsc), A350-900 (315 miejsc) i A350-1000 (366 miejsc). Teraz niektórzy mówią, że producent używa symbolu A350-8000, choć nie jest to nazwa ostateczna. Wcześniej mówiono o A350-1000 XL. John Leahy potwierdził, że Airbus nie chce nazwy A350-1100, bo zbytnio kojarzy się z -1000. Osiem jest cyfrą często używaną przez producentów samolotów, jest symbolem sukcesu na ich głównym rynku, w Azji.

Airbus najpierw wspomniał o możliwości uruchomienia prac nad nowym modelem z rodziny A350, teraz przystąpił do wstępnego marketingu w reakcji na niedawne powiększenie rodziny B777. Koncern z USA zyskał akceptację przewoźników znad Zatoki dla swego największego samolotu 2-silnikowego, B777-9 na 406 miejsc, Airbus mógłby skierować swą koncepcję ku liniom, które niekoniecznie muszą potrzebować wyśrubowanych osiągów wymaganych w skrajnych warunkach pogodowych w regionie Zatoki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje