Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Boeing wykluczył wznowienie produkcji B767

Adobe Stock
Jednak nadal bada różne możliwoœci w niszowej częœci rynku samolotów œredniej wielkoœci.

- Wznowienie pasażerskiej wersji B767, ja tego po prostu nie widzę - powiedział dziennikarzom wiceprezes marketingu Randy Tinseth w zwišzku ze spekulacjami, że koncern mógłby wrócić do produkowania szerokokadłubowych samolotowy, aby oferować liniom tanie wsparcie na wypadek opóŸnień z nowš maszynš œredniego segmentu rynku, albo gdyby Boeing zrezygnował z niej.

Boeing nastawia się w dalszym cišgu na wprowadzenie na rynek w 2024-25 r. rodziny samolotów na 220-270 miejsc, które zastšpiłyby częœciowo wšskokadłubowe B757 i niektóre szerokokadłubowe B767. - Gdyby doszło do przekroczenia tego terminu, to powstaliby problem, bo linie będš musiały wymienić te '57 i '67 - stwierdził Tinseth.

Koncern pracuje nadal nad ekonomicznš stronš nowego programu, Tinseth nie chciał powiedzieć, kiedy może podjšć decyzję, ale zdaniem ludzi z branży mógłby zaczšć oferować nowy model w tym roku. - Osišgamy postęp w tym programie, dotyczy to również konfiguracji - powiedział wiceprezes i dodał, że rei zdecydowano jeszcze, czy proponować 2 producentów silników, czy jednego, jak w przypadku B737 i B777.

Samolot œredniego segmentu rynku byłby tańszy w eksploatacji o 40 proc. od niektórych szerokokadłubowych, ale o krótszym zasięgu, z kolei zapewniałby liniom o 30-40 proc. większe przychody od wšskokadłubowych przy nieco większym albo żšdnym koszcie dodatkowym. Airbus twierdzi, że jego największy A321 wywołał już popyt na rynku maszyn z ponad 200 miejscami.

Tinseth powiedział, że Boeing czyni postępy w wypełnianiu luki między obecnym B777 a następcš B777X, który ma pojawić się na rynku w 2020 r. Przychylnym czynnikiem okazał się wzrost popytu na przewóz frachtu. - Teraz jest w przygotowaniu mnóstwo samolotów, rynek na te większe jest bardzo duży - stwierdził.

To zbiegło się z napływem dostępnego kapitału, bo nowi inwestorzy weszli na rynek lotniczy w poszukiwaniu większego zwrotu mimo coraz bliższej perspektywy podwyższenia stóp procentowych. - Znajdujemy się w œrodowisku najbardziej płynnego finansowania, z jakim miałem kiedykolwiek do czynienia - powiedział prezes Boeing Capital, Tim Myers.

Poinformował, że Boeing rozmawia z krajami reprezentujšcymi jego dostawców o pomocy w finansowym wspieraniu eksportu, bo amerykański Ex-Im Bank został wyłšczony z dużych umów na skutek opóŸnień w mianowaniu członków kierownictwa. Od 2017 r koncern nasilił rozmowy z Australiš, W. Brytaniš i Włochami, ale niezwykle istotne jest odblokowanie Ex-Im Banku. Firmy ubezpieczeniowe mogš na razie pomóc zwiększajšc do 5 proc. finansowanie kontraktów w tym roku z 2 proc. w 2107 r. - dodał Myers.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL