Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Air France-KLM rozczarowała rocznymi wynikami

123RF
PrzewoŸnik francusko-holenderski opublikować bilans 2017 r., który rozczarował analityków. Jego akcje straciły w Paryżu nawet 8,1 proc., sesję zakończyły spadkiem o 6,36 proc.
Air France-KLM poniosła w 2017 r. stratę netto 27,4 mln euro wobec zysku netto 792 mln rok wczeœniej, bo musiała odpisać 1,43 mld na zmniejszenie narażenia na ryzyko dwóch funduszy emerytalnych pilotów i pracowników pokładowych KLM. Zysk operacyjny skoczył o 41,8 proc. do 1,49 mld euro dzięki zmniejszeniu kosztów paliwa o 90 mln i rosnšcej popularnoœci transportu lotniczego, do czego przyczyniły się bankructwa linii Monarch i Air Berlin, ale analitycy liczyli na jeszcze więcej — 1,53 mld. Obroty wzrosły o 3,4 proc. do 22,48 mld. PrzewoŸnik skorzystał też na odrodzeniu popytu w Azji i Ameryce Łacińskiej, w bieżšcym roku zakłada zwiększenie o 3-4 proc. swych mocy w zakresie miejsc/kilometrów oferowanych w głównej sieci i o 6-7 proc. w taniej filii Transavia. Liczy się też ze wzrostem faktury za paliwo o 150 mln euro do 4,66 mld. BoA Merrill Lynch zakłada dla całego roku spadek zysku operacyjnego do 1,29 mld euro i uważa, że będzie to trudny rok dla tej linii.

Krytyczne oceny analityków

Dyrektor finansowy Frédéric Gagey podkreœlił, że wyniki 2017 r. osišgnięto dzięki dobrej sytuacji gospodarczej i stabilnym kosztom jednostkowym (+0,1 proc.), ale analitycy z Liberum uznali tę stabilizację za nieco rozczarowujšcš, bo przewoŸnik zakładał na poczštku roku obniżenie ich o 1-1,5 proc. Ich zdaniem wypracowana marża operacyjna 5,8 proc. jest „kiepska wobec dwucyfrowych osišgniętych przez IAG i linie low-cost". Uważajš, że AF-KLM będzie w tym roku pod presjš rosnšcych kosztów paliwa i konkurencji tanich linii. Analitycy z BoA Merrill Lynch ocenili, że grupa nie spisała się (underweight), a tegorocznš prognozę obniżenia tych kosztów również o 1-1,5 proc. uznali za zbyt optymistycznš ze względu na rozczarowujšce ostatnie dwa kwartały. Sš również zdania, że trudno będzie zwiększyć zyski przy drożejšcym paliwie i malejšcych cenach biletów. Dojdzie jeszcze presja kosztów pracy (zwišzki żšdajš podwyżki o 6 proc., apelujš o strajk 22 lutego). Ponadto we Francji uruchomiono dwa połšczenia TGV z Paryża do Rennes (85 minut) i do Bordeaux (124 minuty), a tanie linie oferujš loty między regionami.
ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL