Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Rośnie zagrożenie dla Centralnego Portu Lotniczego

Berliński Tegel zagraża CPK
Bloomberg
To nie powstajšce w œlimaczym tempie lotnisko Berlin Brandenburg będzie zagrożeniem dla planowanego Centralnego Portu Lotniczego (CPK).

Zupełnie nieoczekiwanie stało się nim bankructwo niemieckiego przewoŸnika Air Berlin (co między innymi skłoniło LOT do uruchomienia połšczenia Warszawa-Berlin). Konkretnie ekspansja niskokosztowej brytyjskiej linii easyJet, która do spółki z Lufthansš podzieliły majštek AB. EasyJet zapłaci 40 mln euro za sloty (działki czasowe na lotnisku Tegel) oraz przejmie leasing 25 samolotów AB. Dzięki temu linia planuje przewożenie po 18 mln pasażerów rocznie z Niemiec i w samych Niemczech.

Nie tylko dla pasażerów niemieckich interesujšcy jest rozwój easyJet na Tegel. Jak podaje portal podróżniczy fly4free z berlińskiego lotniska korzysta już w tej chwili ok 2 mln Polaków z zachodniej częœci naszego kraju. To 5 proc polskiego rynku przewozów pasażerskich z 2017 roku. Z lepszš ofertš skłonnoœć do korzystania z niemieckiego portu będzie jeszcze większa. Na lotnisku Tegel można znaleŸć doskonałe okazje wyjazdów wakacyjnych. Podobne oferty oczywiœcie sš także w polskich portach, ale berlińskie ceny i wybór kierunków sš bez porównania wyższe.

Teraz easyJet, który dotychczas operował z low-costowego lotniska Schoenefeld (obsługuje 51 kierunków i w 2017 przewiózł stamtšd 5,3 mln pasażerów) zaczyna się rozwijać na Tegel.

— Od poczštku stycznia do końca marca 2018, czyli w sezonie zimowym zaoferujemy połšczenia na 19 nowych trasach. Przelot w jednš stronę będzie kosztował 42 euro - mówił na poczštku roku Thomas Haagsen, dyr. easyJeta na Europę.

— Znacznie więcej nowych kierunków będziemy mieli od 25 marca — dodał.

Ale już teraz jest w czym wybierać. Wprawdzie loty do Duesseldorfu, Monachium, Frankfurtu nie sš dla polskich podróżnych specjalnie atrakcyjne, to już rejsy do Katanii, Palma de Mallorca, Pafos. jak najbardziej. W lecie dojdš jeszcze kolejne kierunki hiszpańskie (Minorka, Granada), włoskie (Ancona, Caligari, Neapol) oraz Bałkany. Lotnisko Tegel wprawdzie nie jest delikatnie mówišc najwygodniejsze, przy przesiadkach trzeba pokonywać spore odległoœci, ale jest blisko miasta i łatwo tam można dojechać.

Drugš częœć operacji Air Berlin przejęła niemiecka Lufthansa, która będzie konkurować z easyJetem, co jeszcze doda atrakcyjnoœci Tegel. To lotnisko ma funkcjonować do momentu otwarcia Berlin Brandenburg. Potem będzie zamknięte. Obecny, nie wiadomo już który kolejny, termin otwarcia, to jesień 2019. Jeœli i to się nie uda i dojdzie do jeszcze jednego przesunięcia, to i tak główny port obsługujšcy wschodnie Niemcy ruszy jeszcze przed CPK i będzie ogromnš regionalnš konkurencjš dla głównego polskiego portu. Zaœ połšczona oferta tylko Lufthansy, easyJeta z pewnoœciš będzie bardzo atrakcyjna wobec polskiego narodowego przewoŸnika.

W tej chwili easyJet wozi 80 mln pasażerów rocznie, ma 280 maszyn, lata w 880 kierunkach do 140 lotnisk w 31 krajach. Jest to linia na wskroœ europejska. Z kolei Grupa Lufthansy, która zamierza oferować z Berlina loty przesiadkowe ma 650 samolotów i w ubiegłym roku przewiozła 130 mln pasażerów na 321 kierunkach.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL