Rafał Milczarski, specjalista od kolei, został prezesem LOT-u

Rafał Milczarski, specjalista od kolei, został nowym prezesem Polskich Linii Lotniczych LOT. Członkiem zarządu ds. operacyjnych został drugi prokurent w LOT - Borys Buta.

Publikacja: 28.01.2016 18:27

Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT

Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT

Foto: materiały prasowe

Nie rozstrzygnięto konkursu na członka zarządu ds. handlowych, na to stanowisko jeszcze we czwartek rano najmocniejszym kandydatem był Emil Dembiński, który odpowiada za finanse w Volvo Car Poland.

Ze spółką pożegnał się p.o. prezes Marcin Celejewski, członek zarządu ds. finansowych. W obecnym konkursie kandydował na prezesa LOT-u. Odeszła też Monika Kiełtyka-Michna, która odpowiadała we władzach spółki za sprawy korporacyjne. 

W ten sposób Ministerstwo Skarbu Państwa wywiązało się z obietnicy, że całkowicie nowy zarząd LOT-u zostanie wyłoniony najpóźniej na przełomie stycznia i lutego. Teraz trzeba będzie rozpisać nowy konkurs - na stanowiska opuszczone przez Celejewskiego i Kiełtykę-Michnę.

Nowy prezes będzie musiał przede wszystkim zająć się dokończeniem restrukturyzacji LOT-u, która jak przyznaje odpowiedzialny za przewoźnika wiceminister skarbu Filip Grzegorzewski, dokonała głównie restrukturyzacji kosztowej. W firmie będzie przeprowadzony audyt, który ułatwi decyzję w sprawie dalszej strategii spółki.

Kluczowe pozostaje znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki plan dla LOT-u ma właściciel, czyli Skarb Państwa. Czy będzie chciał sprywatyzować spółkę, która od tylu lat stwarza problemy. Na razie minister Grzegorzewski ujawnił, że tegoroczna strata netto LOT-u wyniesie 250 mln złotych, a wynik operacyjny, też na minusie ma wynieść około 25 mln złotych.

To gorzej niż mówiły prognozy, według których miniony rok miał przynieść zysk z działalności podstawowej w wysokości 126 mln złotych, potem obniżono go do 3 milionów. Sytuacja finansowa LOT-u pogorszyła się znacznie po bankructwie Eurolotu, który przestał LOT-owi przywozić pasażerów do centrum przesiadkowego w Warszawie. Z kolei LOT ze względu na restrukturyzację nie mógł przejąć połączeń Eurolotu i jego samolotów. Kiedy przejął niektóre z ich, Komisja Europejska natychmiast zaleciła cięcia siatki, stąd w 2015 roku linia nie mogła latać m.in. do Zurychu czy Duesseldorfu.

Palącym problemem do rozwiązania, jaki nowy zarząd zastał, jest spór zbiorowy z pracownikami. Zaskarżyli oni w sądzie decyzje poprzedniego prezesa, Sebastana Mikosza, który zdecydował się na wypowiedzenie układu zbiorowego i zmianę systemu płac na uzależniony od efektywnie przepracowanych godzin, z niskimi płacami podstawowymi. Na razie pracownicy wygrali w sądzie cztery sprawy. Gdyby wszystkie procesy zostały zakończone wygranymi pracowników, fundusz płac musiałby zostać w LOT-cie zwiększony o 50 mln złotych, których spółka nie ma.

Rafał Milczarski ukończył wydział ekonomii Uniwersytetu Cambridge. Podczas studiów odbywał praktyki między innymi w banku UBS w Zurychu oraz JP Morgan w Londynie. Jak zapewnia spółka ma bogate, międzynarodowe doświadczenie w branży transportowej. Po studiach pracował w dziale logistyki morskiej i kolejowej firmy Foster Yeoman Limited z Wielkiej Brytanii.

Milczarski współtworzył Kolej Bałtycką S.A., jednego z pierwszych prywatnych kolejowych przewoźników towarów w Polsce. W 2005 roku wraz z inwestorem branżowym Freightliner Group z Wielkiej Brytanii założył firmę Freightliner PL – towarowego przewoźnika kolejowego. Jest też założycielem i byłym prezesem Freightliner DE, niemieckiej spółki zależnej Freightliner PL oraz Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Jest żonaty, ma troje dzieci.

Z kolei nowy członka zarządu ds. operacyjnych Borys Buta z wykształcenia jest prawnikiem (ukończył Uniwersytet Warszawski). Przez trzy lata był prezesem Air Transport Support, firmy specjalizującej się w obsłudze operacyjnej linii lotniczych. Z LOT-em był już związany w przeszłości, najpierw jako prawnik, następnie jako pełnomocnik zarządu LOT Travel. (PAP)

Nie rozstrzygnięto konkursu na członka zarządu ds. handlowych, na to stanowisko jeszcze we czwartek rano najmocniejszym kandydatem był Emil Dembiński, który odpowiada za finanse w Volvo Car Poland.

Ze spółką pożegnał się p.o. prezes Marcin Celejewski, członek zarządu ds. finansowych. W obecnym konkursie kandydował na prezesa LOT-u. Odeszła też Monika Kiełtyka-Michna, która odpowiadała we władzach spółki za sprawy korporacyjne. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów