Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Lotnisko w Amsterdamie nie chce linii lotniczych niskokosztowych i czarterowych

Lotnisko Schiphol
Bloomberg
Trzecie co do wielkoœci lotnisko europejskie - Schiphol w Amsterdamie chce wyprowadzki linii niskokosztowych i czarterowych.

— Dni tanich przewoŸników na lotnisku Schiphol mogš być policzone — mówi Hans Alders, członek rady nadzorczej porty, były minister œrodowiska Holandii cytowany przez portal podróżniczy Fly4Free.

Podczas lotniczej konferencji w Nowym Jorku Alders przyznał, że lotnisko Schiphol właœnie zbliża się do granicy przepustowoœci wyznaczonej na poziomie 500 tys. operacji lotniczych rocznie. — Musimy w tej sytuacji znaleŸć równowagę między ekonomiš, a normalnym funkcjonowaniem portu. W 2017 roku na lotnisku Schiphol wykonano 496,747 operacji.

Holendrzy już budujš drugie lotnisko w Lelystad, które miałoby odcišżyć port w Amsterdamie, ale jego oddanie do eksploatacji opóŸni się z powodu sporów politycznych. Najbliższy termin uruchomienia tego portu został w tej chwili wyznaczony na 2019 rok. Podróż z centrum Amsterdamu na to lotnisko trwa 39 minut, a cena biletu, to 12 euro. Tyle samo zajmie jazda ze Schiphol do Lelystad.

— W tej sytuacji zarzšd Schiphol powinien starannie wybierać które linie otrzymajš prawo do lšdowania. Moim zdaniem tanie loty już majš za sobš swoje najlepsze dni, a rejsy międzykontynentalne, przesiadkowe powinny otrzymać prawo pierwszeństwa na Schiphol- dodał Alders w rozmowie z dziennikiem „Telegraaf". —To one właœnie spowodowały, że Holandia stała się tak atrakcyjna dla firm międzynarodowych.

Lotnisko w Amsterdamie obsłużyło w 2017 roku 68,7 mln pasażerów, o 7,7 proc. więcej, niż w 2016. To,że port jest przepełniony i mimo ogromnej liczbie interesujšcych połšczeń dalekiego zasięgu, jest Ÿle oceniany przez przewoŸników. Nie pomagajš nawet atrakcyjne ceny oferowane przez linie lotnicze . Widok podróżnych œpišcych na podłodze jest na porzšdku dziennym. W ostatnich dniach utrudnienia były szczególnie odczuwalne, kiedy z powodu silnego wiatru i œnieżyć doszło do odwołania kilkuset rejsów. Ale i w normalnych warunkach zdarzajš się długie kolejki do startu samolotów, bo pasy sš zajęte. Dodatkowo jeszcze tłum się zagęszcza z powodu wprowadzenia zaostrzeń w kontroli bezpieczeństwa. Np. KLM zaleca pasażerom, aby pojawiali się na lotnisku na 3 godziny przed odlotem.

Jeœli rzeczywiœcie dojdzie do przeniesienia lotów niskokosztowych z Schiphol do Laystad ucierpi na tym Ryanair, który wyznaczył holenderski port, jako jeden z głównych punktów ekspansji i chciałby stamtšd obsługiwać po 100 lotów dziennie. Ale ta przeprowadzka dotknie również Transavię, niskokosztowego przewoŸnika należšcego do Grupy Air France/KLM. A to KLM przede wszystkim skarży się na trudne warunki operowania ze Schiphol.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL