Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

#RZECZoBIZNESIE: Marek Serafin: Jeżeli nie będzie wielkiego LOT-u, to CPK nie ma sensu

tv.rp.pl
Trendy pokazujš, że cały czas wygrywajš najwięksi, a mniejsi łšczš się z gigantami. LOT musiałby walczyć ze wszystkimi – mówi Marek Serafin, redaktor prowadzšcy serwisu Polski Rynek Transportu Lotniczego, b. dyrektor pionu zarzšdzania siatkš połšczeń LOT, goœć programu Pawła Rożyńskiego.

Goœć próbował wyjaœnić czy jest sens na stawianie na lotnisko w Radomiu kosztem Modlina.

- Dokładnie nie wiemy jakie scenariusze sš szykowane i jak wyglšdać ma przyszłoœć Modlina. Z całej sytuacji wynika, że przynajmniej rozwój Modlina będzie blokowany. Z punktu widzenia interesu pasażerów nie byłoby to dobre rozwišzanie. Dla połowy osób dojazd do Radomia byłby gehennš, a to sš miliony pasażerów - tłumaczył Serafin.

Przyznał, że przeniesienie się tanich linii do Radomia byłaby bardzo trudne. - Pewnie walczyliby na stronie prawnej, bo byliby postawieni w bardzo złej sytuacji biznesowej i konkurencyjnej. To by uderzyło nie tylko w Ryanair, ale też Wizzair. Niekorzystna sytuacja dla nich przełożyłaby się na niekorzystnš sytuację dla pasażerów – ocenił goœć.

- Minimum przyzwoitoœci z punktu widzenia pasażerów, to równoległy rozwój obu tych lotnisk – dodał.

Serafin przypomniał, że Wizzair to ogromny przewoŸnik, dużo większy od LOT-u. - On nie da się łatwo zmarginalizować, podobnie Ryanair. Możliwoœci prawne i biznesowe będš mieli bardzo duże – mówił.

Serafin przyznał, że potrzebny jest scenariusz rozwoju lotnisk, które obsługujš aglomerację warszawskš i sšsiednie regiony. To powinno być rozwišzanie całoœciowe.

- Sš jeszcze bardzo duże możliwoœci poprawy przepustowoœci Lotniska Chopina. Dużo zależy od wielkoœci samolotów, bo ograniczona jest tylko liczba operacji. Sš lotniska, które majš 1 pas i obsługujš ponad 40 mln pasażerów. Chopin może obsłużyć zdecydowanie więcej niż 20 mln. Pasażerów – wyliczył.

Goœć podkreœlił, że jeżeli przyjmiemy, iż za kilkanaœcie lat zbudujemy Centralny Port Lotniczy, to znaczne inwestycje w Modlin nie majš sensu.

- Oczywiœcie Okęcie trzeba by maksymalnie odcišżać Modlinem. Być może za 6-7 lat okaże się, że będzie wystarczajšca liczba zainteresowanych, żeby powoli rozwijać Radom. Być może również ŁódŸ zacznie na tym korzystać, ale to powinno iœć w sposób naturalny, a nie wymuszony – tłumaczył.

Serafin zaznaczył, że sens budowy CPK sprowadza się do tego, czy wierzymy, że LOT za kilkanaœcie lat będzie wielkš liniš tranzytowš, która będzie konkurowała z gigantami i przewoziła miliony pasażerów tranzytowych na dalekim dystansie do Azji i Ameryki Północnej.

- Trendy jednak pokazujš, że cały czas wygrywajš najwięksi, a mniejsi łšczš się z gigantami. LOT musiałby walczyć ze wszystkimi. Można mieć wštpliwoœci, czy jest w stanie skutecznie z nimi konkurować w długim horyzoncie – ocenił.

- Każda analiza pokaże, że jeżeli nie będzie wielkiego LOT-u, to CPK nie ma sensu. Tak gigantyczna inwestycja wtedy nie ma sensu – dodał.

Serafin przypomniał, że LOT ujawnia niewiele informacji, więc nie znamy struktury rentownoœci połšczeń.

- LOT bazuje na bardzo dobrych wynikach podstawowych połšczeń, Chicago, Nowy Jork, Toronto. To jest element, który pracuje dla LOT-u. Rozwijanie kolejnych połšczeń jak Seul, Tokio czy Szanghaj to będzie wejœcie w coraz większš konkurencję z gigantami. Tam już muszš być pasażerowie tranzytowi – tłumaczył.

- Poza tym mamy okres wyjštkowej hossy. Poza przegranymi, wszystkie poważne linie na rynku europejskim zarabiajš pienišdze. W większoœci znacznie większe od LOT-u. Majš wyższš rentownoœć i ogromne zasoby finansowe, żeby przetrzymać trudne czasy. LOT tych zasobów nie ma. Obawiam się, że będzie mu trudno samemu przetrzymać trudne czasy, które muszš przyjœć. To będzie sprawdzian – dodał.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL