Dla linii lotniczych jest tym samym, co boeingi 737, czy airbusy A320 przewożšce pasażerów na rednich dystansach.
Wyprodukowane przez kanadyjskiego Bombardiera Q400, to maszyny lubiane przez pasażerów. Majš wyciszonš kabinę. Wygodne sš fotele i więcej jest też miejsca na nogi w porównaniu z maszynami odrzutowymi podobnej wielkoci. Z kolei przewonicy doceniajš niskie koszty ich eksploatacji. Kanadyjczycy planowali w najbliższym czasie wydłużyć zalecany czas między przeglšdami tych samolotów, co dodatkowo miało jeszcze te koszty obniżyć.
LOT ma w tej chwili dziesięć bombardierów Q400, w większoci sš to maszyny przejęte od uziemionego w lutym 2015 roku Eurolotu, który wprowadził je do swojej floty w 2012 roku. Eurolot zamówił wówczas osiem takich maszyn.
Wszystkie zostanš teraz poddane dodatkowym przeglšdom technicznym, co jednak - jak zapewnia szef komunikacji LOT-u Adrian Kubicki, nie spowoduje zakłóceń w rozkładzie przewonika. Nie sš przewidywane odwołania jakichkolwiek rejsów z tego powodu.
- Nie wymuszajš jej na nas ani służby, ani procedury, ani regulator - jest to podyktowane naszš troskš o bezpieczeństwo rejsów. Inspekcja nie oznacza też wycofania z siatki samolotów Q400. Sprawdzanie samolotów już się zaczęło - mówi Rzeczpospolitej Kubicki.
Q400, to maszyny turbomigłowe, które zabierajš 78 pasażerów. Ze względy na specjalnie zaprojektowane podwozie wykorzystywane sš przez np. przewoników afrykańskich, ponieważ nie wszystkie porty lotnicze na tym kontynencie majš utwardzone pasy startowe. Dashe stanowiš także głównš częć floty indyjskiej linii Spice Jet, ale i wielu przewoników europejskich i amerykańskich, którzy wykorzystujš je zamiennie z embraerami 145, tzw. ołówkami, które miał w swojej flocie także LOT.
Pierwszy lot prototypu tej maszyny odbył się 20 lipca 1983 roku. A pierwszš liniš, która zamówiła je była kanadyjska nortOnair. W 2007 roku doszło do uszkodzenia podwozia w kilku samolotach tego typu i władze kanadyjskie wezwały przewoników, którzy eksploatowali te maszyny, do dodatkowych przeglšdów Dashów.
Z podwoziem Q400 miały potężne kłopoty skandynawskie linie SAS. Podczas lšdowania odpadało im koło i jego podpora (goleń). Jak się potem okazało spowodowane było to korozjš. Na mocy porozumienia między SAS a Bombardierem przewonik zrezygnował z eksploatacji tych maszyn i odwołał wszystkie kolejne zamówienia.
Ostatecznie ekspertyza Bombardiera wykazała, że problem wynikł nie przez nieprawidłowe zaprojektowanie (Bombardier jednak zmienił projekt i tak), lecz wskutek niewłaciwego przeglšdu technicznego przeprowadzonego przez mechaników skandynawskiej linii lotniczej, którzy dopucili do eksploatacji skorodowane samoloty. Inne linie nie dowiadczyły podobnych awarii.
Była też katastrofa niespełna rocznego Dasha eksploatowanego przez amerykańskie linie Continental (dzisiaj United Continental po połšczeniu z drugim amerykańskim przewonikiem). Doszło do niej w 2009 roku, a zginęło wówczas 49 osób - wszystkie 48 znajdujšce się na pokładzie i jedna na ziemi. Jak wykazało dochodzenie, jej przyczynš był błšd pilota.