Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Boeing dostarczył 763 samoloty

Bloomberg
Boeing poinformował o dostarczeniu w 2017 r. klientom rekordowej liczby 763 samolotów, co pozwoli mu zachować przewagę nad Airbusem, i utrzymać pozycje największego producenta na œwiecie

Koncern z USA zanotował także zamówienia netto na 912 samolotów o wartoœci 134,8 mld dolarów w cenach katalogowych wobec 668 za ok. 94 mld rok wczeœniej. Zamówienia brutto, bez zmian modelu i anulowania, dotyczyły 1053 sztuk, Airbus podawał w grudniu, że spodziewa się ponad tysišca.

Europejczycy dostarczyli w 2017 r. również rekordowš liczbę ponad 700 samolotów (dokładne dane ogłoszš 15 stycznia), zgodnie z założeniami, mimo opóŸnień w dostawach silników GTF Pratta&Whitneya. Z tego powodu Airbus musiał odstšpić od planowanych dostaw ponad 720 samolotów i chyba nie uda mu się przeœcignšć Boeinga.

Liczba zamówionych i dostarczonych samolotów przez koncern z USA potwierdza, że jest on zdolny zwiększyć tempo produkcji. To może też oznaczać dodatkowe przychody 350 mln dolarów wobec naszych prognoz — stwierdziła Sheila Kahyaoglu z firmy Jefferies.

Boeing przewiduje zwiększenie w bieżšcym roku mocy przewozowych linii lotniczych o 5,5-6 proc. — powiedział wiceprezes ds. marketingu Randy Tinseth. Będzie to więcej od historycznej œredniej wzrostu o 5 proc., choć mniej do osišgniętych 7,15 proc. w 2017 r. Obecnie samoloty sš bardzo wypełnione, linie będš potrzebować ich więcej. — Spodziewamy się, że wzrost nastšpi dzięki nowym dostawom, a nie na skutek większego wykorzystania istniejšcej floty — dodał. Rzeczywisty wzrost przewozów pasażerów będzie zapewne większy w 2018 r. od zwiększenia mocy przewozowych, co maiło miejsce w ostatnich 8 latach — powiedział Tinseth.

Wzrost przewozów frachtu

Jednoczeœnie IATA podała o zwiększeniu w listopadzie przewozów ładunków na œwiecie o 8,8 proc. i uważa, że Œwiatowy dział cargo jest na dobrej drodze do osišgnięcia najlepszych wyników operacyjnych i finansowych od czasu odrodzenia się w 2010 r. po kryzysie finansowym. Dostępne moce wzrosły o 4 proc., szesnasty kolejny miesišc, a współczynnik wypełnienia samolotów o 2,2 pkt do 49,1 proc.

- Jest kilka czynników wskazujšcych, że 2018 będzie również dobrym rokiem: duże zaufanie konsumentów, wzrost międzynarodowego handlu elektronicznego, ogólna poprawa œwiatowej gospodarki. To wszystko napawa optymizmem -= stwierdził dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac.

Poprawa na rynku cargo pojawiła się jednak za póŸno, aby uratować jumbo jeta B747. Boeing ma zamówienia tylko na 12 takich samolotów, co oznacza 2 lata produkcji. Zdaniem Tinsetha, linie transportu cargo sš zainteresowane, problem tylko w tym, czy będš w stanie je kupować. Chcš być pewne, że popyt będzie długotrwały.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL