Boeing nie wykonał planu zamówień

Boeingowi zabrakło w 2016 r. 80 samolotów do zrealizowania planu, ale nie przeszkodziło mu to w utrzymaniu piąty kolejny rok pierwszego miejsca pod względem dostaw

Aktualizacja: 07.01.2017 16:11 Publikacja: 07.01.2017 16:01

Boeing nie wykonał planu zamówień

Foto: Bloomberg

Koncern z Chicago otrzymał zamówienia netto na 668 samolotów o wartości 94 mld dolarów (89 mld euro) w cenach katalogowych, a przewidywał pozyskanie 745-750 sztuk, na poziomie dostaw. Wydał klientom 748 maszyn, czym okazał się lepszy do Airbusa, który zapowiadał wydanie 670 samolotów. Bilans roku opublikuje 11 stycznia.

Łączny portfel zamówień Boeinga liczy 5715 samolotów, co oznacza 7 lat produkcji; większość stanowią B737, szerokokadłubowe B777 i B8787 nadal nie mają wzięcia. Linie lotnicze zmniejszyły zakupy, zwłaszcza tych największych. Spadek zamówień był jednak mniejszy od tego, czego obawiano się.

Nowe zamówienia u Boeinga nabrały tempa pod koniec roku; od 20 grudnia kupiono sztuk, w tym 189 przez klientów, których koncern nie ujawnił. Iran nie znajduje się jeszcze w tym gronie. Największą popularnością cieszyły się wąskokadłubowe B737 MAX — kupiono 194 samoloty za 21 mld dolarów. Uzbekistan Airways zamówił cztery dreamlinery.

Inwestorzy bacznie obserwują napływ zamówień samolotów, aby ocenić przyszły poziom produkcji i związane z tym przychody producentów, bo klienci płacą większość ceny podczas odbioru kolejnej maszyny. Airbus ma przewagę cen nad Boeingiem dzięki silnemu dolarowi, bo ponosi koszty w Euro a sprzedaje w walucie amerykańskiej. Ken Herbert z Canaccord Genuity przewiduje, że bieżący rok będzie trudny dla Boeinga, jeśli nie zmieni polityki cenowej.

Tempo dostaw w koncernie też zmalało, bo Boeing przystąpił w zakładzie w Renton do produkcji nowych B737 MAX. Ich montaż trwa dłużej niż poprzedniej wersji, producent nie może ich wydawać klientom do czasu zakończenia próbnych lotów i uzyskania certyfikatu żeglowności.

Mimo tego Boeing wydał w IV kwartale o dwa B737 wiece nic rok wcześniej. Tempo wzrośnie, gdy wersje gotowe już MAX otrzymają niezbędne zezwolenia. Zmaleje z kolei tempo produkcji B777 z 8,3 sztuk co miesiąc obecnie do 3,5 w 2018 r., bo pojawi się B777X.

Plan A350 wykonany

Europejski konkurent zrealizował swój plan dostarczenia w 2016 r. co najmniej 50 szerokokadłubowych A350. Airbus przewidywał dostawę w 2016 r. minimum 670 samolotów wszystkich typów, w tym 50 A350. Zakładał też sprzedanie tyle samo samolotów co chciał dostarczyć. Produkcja A350 uległa jednak zakłóceniu z powodu opóźnień w dostawach kabin WC i foteli przez Zodiac Aerospace. Europejczycy ogłoszą oficjalny bilans roku w środę.

Koncern z Chicago otrzymał zamówienia netto na 668 samolotów o wartości 94 mld dolarów (89 mld euro) w cenach katalogowych, a przewidywał pozyskanie 745-750 sztuk, na poziomie dostaw. Wydał klientom 748 maszyn, czym okazał się lepszy do Airbusa, który zapowiadał wydanie 670 samolotów. Bilans roku opublikuje 11 stycznia.

Łączny portfel zamówień Boeinga liczy 5715 samolotów, co oznacza 7 lat produkcji; większość stanowią B737, szerokokadłubowe B777 i B8787 nadal nie mają wzięcia. Linie lotnicze zmniejszyły zakupy, zwłaszcza tych największych. Spadek zamówień był jednak mniejszy od tego, czego obawiano się.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej