Biały Dom zablokował dostawy rosyjskich samolotów do Iranu

Okazało się, że rosyjski samolot pasażerski SSJ-100 w blisko jednej piątej tworzą podzespoły amerykańskie. USA odmówiły wydania certyfikatów eksportowych na sprzedaż SSJ-100 Iranowi.

Aktualizacja: 06.01.2019 19:11 Publikacja: 06.01.2019 18:51

Sukhoi Superjet 100

Sukhoi Superjet 100

Foto: Bloomberg

Tak duży procent amerykańskich części w rosyjskim samolocie Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100) wymaga wydania zgody na transakcję przez Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych.

„Możliwe, że z powodu braku licencji Zarządu ds. kontroli zagranicznych aktywów przy Departamencie Finansów USA, o dostawie samolotów na razie nie może być mowy" - oświadczył Maksud Asadi Samani przedstawiciel Asocjacji Irańskich Linii Lotniczych, cytowany przez agencję Nowosti.

Irańczyk dodał, że zamiana amerykańskich części na inne nie wchodzi w grę, gdyż zajęłoby to zbyt wiele czasu. Teheran już wcześniej ogłosił swoje zainteresowanie kupnem SSJ-100, przyznał jednak że „jest jedna trudność. Firma (rosyjska-red) powinna otrzymać zgodę amerykańskiego dostawcy niektórych części. Liczę, że ta sprawa zostanie uregulowana - stwierdził Mehdi Sanai ambasador Iranu w Moskwie w wywiadzie dla gazety Izwiestia.

Aleksander Rubcow prezes koncernu Pasażerskie Samoloty Suchogo (GSS) - producenta samolotu SSJ-100 przyznał, że firma wróci do sprzedaży samolotów do Iranu, kiedy udział amerykańskich części spadnie poniżej 10 proc. części.

- Podjęliśmy twardą decyzję, by na razie zrezygnować z eksportu samolotów do Iranu w obecnych warunkach, kiedy 22 proc. proc. urządzeń pochodzi prosto z USA - zapowiedział Rubcow w czasie salonu lotniczego BIAS-2018 w Bahrajnie.

SSJ-100 został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w 2007 r. Maszyna to wspólny projekt GSS i włoskiej firmy Alenia Aeronautica ( d. Leonardo Aircraft), w kooperacji z francuskim Snecma, amerykańskim Boeing i innych zagranicznymi firmami.

Na początku aż 80 proc. części maszyny miało być produkcji zagranicznej. W miarę prac, udział ten spadał. Teraz GSS pracuje nad modelem SSJ-100R, gdzie rosyjskie części stanowić mają do 50-60 proc.

Tak duży procent amerykańskich części w rosyjskim samolocie Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100) wymaga wydania zgody na transakcję przez Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych.

„Możliwe, że z powodu braku licencji Zarządu ds. kontroli zagranicznych aktywów przy Departamencie Finansów USA, o dostawie samolotów na razie nie może być mowy" - oświadczył Maksud Asadi Samani przedstawiciel Asocjacji Irańskich Linii Lotniczych, cytowany przez agencję Nowosti.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań