Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Linia lotnicza Niki uratowana przez IAG. Koniec procedury likwidacji Air Berlin

AFP
Brytyjski właœciciel British Airways, Iberii, Vuelinga i Aer Lingusa poinformował, że kupił czarterowš linię austriackš Niki, filię Air Berlina

W komunikacie ogłoszonym jeszcze w 2017 r. IAG podała, że zapłaci za Nikiego 20 mln euro i zobowišzuje się zasilić tę linię dodatkowymi 16,5 mln euro. Tym samym kończy się procedura likwidacji Air Berlina, przewoŸnika który zaprzestał działalnoœci w połowie paŸdziernika.

Niki zostanie przyłšczony do taniej hiszpańskiej linii Vueling, zachowujšc swš rejestrację w Austrii. IAG przejmuje 15 samolotów A320 i sloty na lotniskach w Wiedniu, Düsseldrorfie, Monachium, Palma de Mallorca i Zurychu, a także 750 pracowników.

- Niki była najzdrowszym aktywem finansowym Air Berlina, jej specjalizacja w oferowaniu lotów turystycznych jest idealnym uzupełnieniem Vuelinga — oœwiadczył prezes IAG Willie Walsh. Zarzšdca masy upadłoœci Lucas Flöther dodał, że Niki dostaje silnego finansowego partnera z długoterminowš koncepcjš rozwoju. Umowa powinna zostać sfinalizowana w lutym.

Austriackš linię założył w 2003 r. były mistrz œwiata Formuły I Niki Lauda. W 2011 r. kupiła jš Air Berlin zachowujšc nazwę. Drugi niemiecki przewoŸnik oferował loty do miejscowoœci wypoczynkowych, głównie na Majorkę, zyskał sympatię Niemców serduszkami z czekolady rozdawanymi na pokładzie. Od czasu ogłoszenia upadłoœci był utrzymywany przy życiu kredytem pomostowym 150 mln euro od niemieckiego rzšdu.

Likwidatorzy Air Berlina sprzedali już większoœć samolotów Lufthansie, brytyjski easyJet ma dostać częœć działalnoœci na lotnisku Tegel w Berlinie.

Problem kredytu dla Air Berlin

Niemiecki rzšd straci zapewne 150 mln euro kredytu na utrzymanie Air Berlina, bo Komisja Europejska nie zgodziłaby się na kupno austriackiej Niki przez Lufthansę — stwierdził wiceszef frakcji parlamentarnej bawarskiej CSU i rzecznik finansowy konserwatystów Hans Michelbach.

- Straty pokryjš wierzyciele i niemieccy podatnicy, bo nie zobaczš ani grosza ze 150 mln kredytu pomostowego dla Air Berlina — powiedział. Jego zdaniem, sytuacja byłaby inna, gdyby Lufthansie pozwolono kupić tę linię za niemal 200 mln euro. Ten przewoŸnik zrezygnował jednak z takiego zamiaru, gdy Bruksela zasygnalizowała, że zablokuje umowę.

 

 

 

Wczeœniej rzšd niemiecki skrytykował stanowisko Komisji przewidujšc, że tylko częœć kredytu od banku KfW zostanie zwrócona.

Michelbach zaapelował o przeprowadzenie dokładnego postępowania wyjaœniajšcego bankructwa Air Berlina i Nikiego oraz działań komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. Twierdzi, że pojawiły się sygnały wskazujšce, że Unia Europejska przeprowadziła tajne negocjacje i skłoniła Lufthansę do wycofania oferty na Nikiego, „aby umożliwić przejęcie za bezcen innemu inwestorowi”.

- Postępujšc tak Komisja naruszyła w najgorszy sposób obowišzek neutralnoœci i działała wbrew interesom wierzycieli — stwierdził. Zażšdał ponadto dokładnego zbadania, czy niemieckie sloty Nikiego można było sprzedać IAG.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL